- Sterkt misjonsengasjement i Stavanger bispedømme

- Fokus på misjon gjør noe med dynamikken i menigheten, særlig i en tid der jeg tror det er et behov for å løfte blikket litt fra sin egen hverdag, sier rådgiver ved bispedømmekontoret Bjarte Øen.

- Det kjekkeste med jobben min er å få møte de som jobber med ungdom og misjon i menighetene, forteller Bjarte Øen.

Både rådgivere og ansatte i administrasjonen ved Stavanger bispedømmekontor jobber etter bispedømmerådets visjon om å «vekke og nære det åndelige liv i menigheten». I denne serien ønsker vi å fortelle litt mer om de ansatte ved kontoret, og om hva de ulike stillingene inneholder av ansvar og oppgaver. Mange i menigheter og fellesråd har jevnlig kontakt med bispedømmekontoret, her kan du bli litt bedre kjent med oss!

Navn: Bjarte Øen

Stilling: Misjons- og ungdomsrådgiver, delt mellom 75% på misjon og 25% på ungdomsarbeid.

Bakgrunn: En mastergrad fra MF i Kristendomskunnskap, med fordypning i kultur, menneskesyn og identitet. Og så har jeg mellomfag i sosialantropologi og grunnfag i u-landsstudier. Jeg har jobbet 10 år som leder for internasjonalt arbeid i KRIK, derav 7 år i Norge og 3 år i Arusha i Tanzania.

Arbeidsoppgaver: Innen misjonsarbeidet er oppdraget å være et bindeledd mellom menigheter og misjonsorganisasjoner. Jeg ønsker å motivere, inspirere og svare på henvendelser fra menighetene rundt misjonsarbeid. Den norske kirke og de sju organisasjonene i Samarbeidsrådet for Menighet og Misjon (SMM) er oppdragsgivere for det som har med misjon å gjøre.

Menighetene kan for eksempel ha spørsmål om misjonsavtaler som skal inngås. Gjennom dialog med menigheten om blant annet demografi, arbeid de har ellers og erfaringer de har, anbefaler jeg prosjekter eller temaer for en misjonsavtale som kan passe den enkelte menighet. Menigheten tar selv beslutningen rundt avtalene, og ganske mange har både to og tre avtaler. Nå starter også noen menigheter med misjonsavtale for ungdom.

Det er et særdeles sterkt engasjement for misjon i Stavanger bispedømme. Alle menighetene har en misjonsavtale hver, minst. Det er veldig bra! Et engasjement for misjon gjør noe med dynamikken i menigheten, særlig i en tid der jeg tror det er et behov for å løfte blikket litt fra sin egen hverdag. Det er også viktig å utfordre seg selv på misjon i den lokale settingen, og være bevisst samspillet mellom lokalt og globalt misjonsoppdrag. En «misjonal menighet» tar del i både det globale misjonsoppdraget og er engasjert i oppdrag lokalt. Det kan gjøres på ulike måter. Det er blant annet en økende grad av tilvekst av nye, internasjonale landsmenn, en lokal utfordring mange menigheter tar ansvar i.

Så bruker jeg 25% av stillingen min på å jobbe med Ungdomsrådet og Ungdomstinget, de demokratiske linjene i bispedømmet som har med ungdom å gjøre. Rådet møtes minst fire ganger i året, og tinget én gang i året.
Jeg jobber sammen med de valgte ungdommene med årlige tema og besøker menighetene for å sette temaet på dagsorden. Nå har ungdommene valgt temaet «Sunne og usunne miljøer». Hva definerer et godt og et utfordrende ungdomsmiljø?
Nå jobber vi med å få inn en egen person som vil ha ansvar for Ungdomstinget og Rådet, og så skal jeg samarbeide med Avdeling for menighetsutvikling om en enda bredere ungdomssatsing i bispedømmet.

Utfordringer: I Stavanger bispedømme er vi velsignet med mange som har egne misjonserfaringer. Men den nye ungdomsgenerasjonen har ikke samme forståelse for misjon som de eldre. Det fører til et generasjons-gap i forhold til misjonsengasjement i menighetene. Den norske kirke må være bevisst sitt ansvar der. Misjonsengasjement må være mer enn en misjonskveld i året. Man kan blant annet drive kunnskapsformidling i form av ledertrening. Dette har gitt veldig god respons i for eksempel Ålgård, som har integrert misjon i det eksisterende ungdomsarbeidet.
I ungdomsarbeidet er det innen rekruttering og frivillig medarbeiderskap at man ser noen av de største utfordringene.

Det kjekkeste med jobben min: er å få møte de som jobber med ungdom og misjon i menighetene, å møte menneskene bak statistikken. Det er veldig inspirerende å komme ut og se det store arbeidet som drives. Det er mange ting som er kjekt med denne jobben! For eksempel det kollegiale her på bispedømmekontoret.

Når jeg ikke er på jobb: blir det mye tur i skog og mark, både som trening og sammen med familie og venner. Jeg trives både i Melsheia i Sandnes og på stranda på Jæren. Ellers er jeg søndagsskolelærer, en av 21 søndagsskolelærere i Bogafjell. Og så er jeg glad i å lese LUNSJ og Pondus!