Kirkens omsorgsarbeid - diakonien

Diakoni handler om nestekjærlighet, inkluderende felleskap, vern om skaperverket og kamp for rettferdighet. De siste årene har det vært en betydelig satsning på nye diakonstillinger i Trondheim.

Tårer

Kirkens omsorgsarbeid – diakonien
Spennet er stort fra den hverdagslige omsorgen for naboen via arbeid for klima til internasjonalt engasjement for nedkjemping av fattigdom. Diakoni i vår tid har følgende fundament:

• Diakoni er omsorgstjeneste             – vi bryr oss om våre medmennesker
  • Diakoni er evangeliet i praksis        – vi bygger inkluderende fellesskap
  • Diakoni er vern om skaperverket     – vi bidrar til forvaltning av jordens goder i vår tid
  • Diakoni er solidaritet og fellesskap  – vi kjemper for rettferdighet for alle

Ordet diakon kommer fra gresk og betyr tjener. Diakonstillingen er den eneste nåværende kirkelige stillingen som er direkte omtalt i Bibelen og den første diakonen som er beskrevet var Føbe fra Kenkrea (Romerbrevet 16,1). Føbe er også en av de første kvinner som er nevnt med en viktig status i Det nye testamente. Diakoni er kirka sin omsorgstjeneste og evangeliet i handling.

Lange tradisjoner i Trondheim
Diakonene banet vei for en systematisk omsorgstjeneste for syke og fattige og la grunnlaget for dagens sykehusvesen. Trondheim har stolte tradisjoner på diakoniens område. Trondhjems Hospital (1277) er Nordens eldste diakonale institusjon i kontinuerlig drift, men hadde sin forløper i byens Mariahospital (ca. 1100). Den eldste bevarte «pasientjournal» i Norge er fra driften av Kapittelhuset (Nidarosdomen).

Moderne perspektiv på diakoni
Moderne diakonal tenkning har et utvidet perspektiv på hva som er diakoni. Fortsatt er omsorg for syke, fattige og nødlidende sentralt. Bekjempelse av global urett og bevaring av miljøet har etter hvert også fått en naturlig plass i en mer helhetlig tenkning om diakoni.

Dagens diakon er leder av menighetens omsorgstjeneste. Menighetsrådet er ansvarlig for å vedta og deretter videreutvikle lokal plan for diakoni.
I Trondheim er det nå i gang et arbeid med å lage forslag til Diakonal profil for Trondheim. Denne skal gi retningspunkter for en moderne diakonal satsning i byen, men ikke erstatte menighetenes lokale planer.

Det mangfoldige omsorgsarbeidet i kirken i Trondheim kommer klart til uttrykk i våre menigheters aktiviteter og målbevisste arbeid. Noen stikkord kan være: ulike møtepunkter og aktiviteter for unge og eldre, besøkstjeneste, noen å snakke med, sorggrupper......

Tilbud om sorggruppe - om du trenger noen å snakke med.

For mer konkrete opplysninger om menighetenes omsorgsarbeid - trykk på lenken Menigheter i Trondheim