- Mennesker med utviklingshemming skal ha en naturlig plass i kirken

- Jeg ønsker å bidra til å bygge fellesskapene i menighetene slik at alle kan ha en plass og finne seg til rette, sier rådgiver for inkluderende kirkeliv Leif Johannes Netland.

Leif Johannes tar gjerne fram gitaren, og spiller og synger på samlinger i inkluderingsarbeidet - og også når det måtte passe ellers i livet.

Rådgivere og ansatte i administrasjonen ved Stavanger bispedømmekontor jobber etter bispedømmerådets visjon om å «vekke og nære det åndelige liv i menigheten». I denne serien ønsker vi å fortelle litt mer om de ansatte ved kontoret, og om hva de ulike stillingene inneholder av ansvar og oppgaver. Mange i menigheter og fellesråd har jevnlig kontakt med bispedømmekontoret, her kan du bli litt bedre kjent med oss!

Navn: Leif Johannes Netland

Stilling: Rådgiver for inkluderende kirkeliv

Bakgrunn: Jeg har jobbet som menighetsprest i Porsgrunn og som ungdomsprest i Gand i 11 år. Det var der jeg først fikk kontakt med arbeidet med inkluderende kirkeliv. Nå har jeg vært på bispedømmekontoret i 5 år, etter å ha jobbet 12 år i Sjømannskirka, blant annet på Gran Canaria og som Nordsjøprest.

Arbeidsoppgaver: Jeg følger opp og er i kontakt med det lokale arbeidet i menighetene i forhold til mennesker med utviklingshemming og tilrettelagt arbeid. Jeg skal være til disposisjon for de ansatte som jobber med dette lokalt. De er ofte diakoner, men også kateketer og trosopplærere. Oppgaven min er å bidra til å utruste og motivere, og å gi råd i arbeidet.
Jeg og Sølvi Dahle, som er inkluderingsrådgiver med utgangspunkt i Nord-fylket, treffer deltakere på blant annet klubbkvelder, lørdagskafèer, konfirmantsamlinger og ledere på ledersamlinger og andre inspirasjonssamlinger. Jeg bidrar med det jeg kan, og gjerne med sang og musikk og rytmeinstrumenter!
Vi jobber også sammen med menighetene om hvordan komme videre og utvikle dette arbeidet. Det kan være å starte nye tiltak, eller jobbe mer med gudstjenestelivet slik at mennesker med utviklingshemming kan oppleve seg som deltakere og medvirkende, og finne sin plass i gudstjenesten.

Turene våre til Solgården er kanskje best kjent av de større fellesprosjekter vi har i bispedømmets regi. Høsttakkefestene vi har arrangert de siste årene har også vært veldig fine. I tillegg er vi med på landsdekkende fellesprosjekt og konferanser.
Kirken selv har forpliktet seg på at mennesker med utviklingshemming skal ha en definert og naturlig plass i kirken. En del av arbeidet handler om å levere grunnlagsmateriale, ideologi og verdigrunnlag som ligger bak denne kirkeforståelsen.

Utfordringer: Dette er et arbeid som man aldri blir ferdig med, det er en pågående prosess. Vi inkluderingsrådgivere er bidragsytere til at inkluderingsarbeidet holdes levende og ikke blir lagt vekk.

Det kjekkeste med jobben min: Den store inspirasjonen min ligger i muligheten til å være i nærkontakt med arbeidet selv, som bidragsyter og medspiller. Det er veldig meningsfylt og givende å være sammen med mennesker med utviklingshemming. Den ultimate settingen er å kunne leve sammen en uke på kirkeleir og dele hverdagens mange gleder og sorger. Å ha del i et fellesskap, å kunne gjøre og oppleve ting sammen, er grunnleggende veldig viktig. Jeg ønsker å bidra til å bygge fellesskapene i menighetene slik at alle kan ha plass og finne seg til rette. Å være «Helt med» – som er tittelen på Sølvis siste bok. Opplevelser på tur får også betydning langt utover de dagene vi er sammen. Relasjonene blir sterke og vennskapene veldig betydningsfulle. Det ser vi når vi treffes igjen.

Når jeg ikke er på jobb spiller jeg mye! Jeg er veldig glad i å spille gitar og synge viser til hobbybruk. Jeg er egentlig veldig glad i musikk i det hele tatt. Så liker jeg godt uteliv og fysisk utearbeid på fritidsboligen, å hogge ved og være i virksomhet ute i hagen.