Om kirkestua

Alle trenger et sted å samles - hvor de føler at de hører hjemme!

Om kirkestua

Siggerud er et lite tettsted i vekst som ønsker å være kjent som et trygt, respektabelt og godt familiesamfunn. En viktig hjørnesten i ethvert lokalsamfunn er et sted hvor folk kan møtes for å dele opplevelser, for å feire og for å engasjere seg i felles aktiviteter.

Alle barn, og kanskje spesielt de som ikke er engasjert i idrett, speideren eller korpset trenger et trygt og rusfritt alternativ hvor de kan sosialisere, knytte bånd og utvikle en god selvfølelse. Samtidig vil det være godt for de eldre på Siggerud å ha et samlingssted som er spesielt tilrettelagt for deres behov. Man kan sågar si at alle som bor i et lite lokalsamfunn trenger et sted hvor de kan feire viktige anledninger som bursdager, jubileum, bryllup, dåp og konfirmasjon.

Uten et felles samlingssted er det vanskeligere å knytte oss som bor på Siggerud nærmere hverandre. Tenåringer står i større fare for å ta dumme valg, og eldre blir mer isolerte. Tettstedene rundt Siggerud er for langt unna, kollektivtilbudet er mangelfullt og Siggeruds alternative samlingssteder har for smale bruksområder til å møte innbyggernes behov.

Løsningen for å bygge lokalsamfunn og utvikle Siggeruds identitet:

Siggerud Kirke, et sentralt og tidløst landmerke, har et hjerte for lokalbefolkningen og en visjon for hvordan alle vi på Siggerud kan komme nærmere hverandre. Kirken vår har i over 115 år sett og forstått behovene til Siggerudboerne, og har en lang tradisjon for å nå ut til barn og unge i bygda. Nå har Siggerud Kirke utviklet en plan, satt til side areal og sikret store deler av finansieringen som kreves for å bygge den nye kirkestua – et lokalt, sosialt og inkluderende sted hvor alle på Siggerud kan møtes.

Vi trenger deg:

Tidligere Ski kommune, Ski kirkelig fellesråd (nå Nordre Follo kirkelige fellesråd) og Siggerud menighet har alle bidratt med midler for å realisere kirkestua. Vi er veldig nær, men trenger fortsatt økonomisk hjelp for å komme helt i mål med vår visjon om et felles samlingssted for alle oss som bor på Siggerud. Vi håper at du etter å ha lest denne teksten får inspirasjon til å bidra til vårt prosjekt – tross alt er vi på Siggerud kjent for dugnadsånden, og for å stå sammen når det gjelder.

For å lese hele historien om hva kirkestua skal være for beboerne på Siggerud, og lese om hvordan nettopp du kan bidra, se lenger ned og les også menighetens hjemmeside. Hvis du føler at du allerede vet nok kan du også sende ditt bidrag direkte på Vipps til nummer 621672 – Kirkestue Siggerud.

Takk for at du bidrar!

Planer

Siggerud kirke har mange tilbud for barn og unge, men trenger bedre egnede lokaler enn tilfellet er i dag. Det dreier seg om grupper for barn i alderen 3 – 18 år, korvirksomhet, konfirmantundervisning og planer om nye trygge tiltak. Kirken er flott, men er bygd i en annen tid, med fastmonterte benker og er derfor lite egnet til nevnte virksomhet.

Siggerud kirke er 115 år gammel og ligger tilknyttet en liten yngre kirkestue, bygd i samme stil som kirken. Denne er veldig liten og sanitæranleggene for dårlige – det mangler et helt nødvendig handicaptoalett, og kjøkkendelen er utilfredsstillende.

Skissen til høyre viser et prosjektert menighetshus (lengst til venstre på tegningen) bygget til nåværende kirkestue (her vist med hvitt tak).

Dette nye bygget vil gi godt egnede aktivitetslokaler, tilfredsstillende sanitæranlegg, kjøkken og lagerplass. Det er også tekniske rom i underetasjen for driftsavdelingen til kirkegården.

Denne type allsidige lokaler vil kunne brukes av annen foreningsliv på Siggerud; som speider, klubber, og som treffsted for mennesker i alle aldre.

Slike lokaler vil også kunne leies til anledninger som runde fødselsdager, dåp og konfirmasjon.

Prosjektet som tegningen skisserer viser seg å få en kostnadsramme fra 5,4 til 6,8 MNOK, om en legger innhentede tilbud til grunn (2019). Dette er dessverre mer enn de midlene menigheten har i dag, der egne midler og tildelte over kirkebudsjettet til sammen utgjør ca. 4,2 MNOK.