Austrått-seminaret 2017: Kirke dømt til forandring

Vi inviterer til årets reformasjonsseminar som har fått temaet "En kirke dømt til forandring". Seminaret arrangeres på Ørland kultursenter 22.-23. mars, men besøk på Austråttborgen inngår i programmet. Årets seminar sammenfaller med midtnordisk bispemøte der Nidaros biskop er vertskap.

Austrått-seminaret 2017: Kirke dømt til forandring

Tidsrammen for seminaret: 22. mars start kl. 12.00, fagprogram slutt kl. 19.30.  23. mars start kl. 09.00, avslutning kl. 13.00.

Seminarets foredragsholdere/innledere:
TOR SINGSAAS – Biskop i Nidaros
Dr.Theol SIMO PAURA – Biskop i Lappo, Finland
Professor STPHANIE DIETRICH – VID Diakonhjemmet
EVA BYSTRÖM – Biskop i Härnösand, Sverige
PhD i historie SIGRUN HØGETVEIT BERG – UiT, Institutt for historie og religionsvitenskap
Historiker TERJE BRATBERG –Konservator ved Sverresborg, Tr.lag folkemuseum
PhD i kunsthistorie DANIEL JOHANSEN –avd.leder ved Sverresborg, Trøndelag folkemuseum og fagleder historie ved Ørland Kultursenter
EINAR VEGGE – Pilegrimsprest i Nidaros
OLA B. JOHANNESSEN - Skuespiller
BESØK PÅ AUSTRÅTTBORGEN INNGÅR I PROGRAMMET

PÅMELDING innen 01.03.2017

Påmelding sendes på mail til: kultursenter@orland.kommune.no

REISE TIL OG FRA ØRLAND: Med bil/ferje: Valset- Brekstad (www.norled.no)

Med hurtigbåt: Trondheim-Brekstad, Kristiansund-Brekstad (www.atb.no)

PRAKTISK INFORMASJON:
Seminaret foregår på Ørland Kultursenter, middag og lunsj på Ørland Kysthotell.
Deltakere som har behov for overnatting bestiller dette selv hos Ørland Kysthotell - 72 51 33 00

PRISER:
Seminar inkl. lunsj og middag kr.1.500, student/honnør kr.900. Bare seminar kr.800, student/honnør kr.400.

Perspektiver på årets seminar
Reformasjonsseminaret er et årlig tverrfaglig møtested for universitetsansatte, studenter, historisk interesserte, kirkelig ansatte og allmennhet som ønsker kunnskap om reformasjonens langsiktige virkninger på teologi og kultur i Norden. Et hovedpoeng med seminarserien har vært å drøfte de realhistoriske forutsetningene som formet reformasjonen i Norge og Norden opp mot det teologiske og ideologiske grunnlaget som ble utmeislet av reformatorene i Sentral-Europa. Hvilke impulser fra reformasjonen har preget kultur, teologi og samfunnsutvikling i Norge? Hvordan kan komparative studier aksentuere de ulike særpreg reformasjonen fikk i de forskjellige regioner i Europa? Hvilke impulser fra Martin Luther bør være formende for hvordan kirken kan møte menneskers livsvilkår i våre samfunn i dag?

Under hovedtittelen «En kirke dømt til forandring» ønsker vi dette året å drøfte den situasjonen særlig Den norske kirke står i som nå fullt fristilles fra staten (også som eget rettssubjekt) fra 1. jan 2017, etter å ha vært nært forbundet med kongemakt, stat og samfunnsbærende religionsvesen og institusjoner siden reformasjonen. Praktiske, ideologiske og teologiske perspektiver.
Dessuten spiller hovedtemaet på det lutherske kirkeideal «Ecclesia semper reformanda» som gir en positiv dynamisk bestemmelse av kirkens foranderlighet som del av det å være i pakt med evangeliet selv.

Siden 2010 har Ørland kultursenter i samarbeid med flere universiteter og læresteder arrangert et årlig tverrfaglig seminar som har som sin overordnede målsetning å stimulere til økt kunnskap om reformasjonen og vår lutherske arv. I 2014 var temaet  ”Luther og loven” og hadde et primærfokus på lutherdommens påvirkning på Grunnloven av 1814 og annen norsk rettspraksis. "Den lutherske pilegrimen" var temaet i 2015 og i 2016 "Hets og hellighet".

Kontaktinformasjon for Ørland menighet

Ørland kirkekontor, Librasenteret, 7130 Brekstad