Smarte tips fra kateketer og lærere

Erfaring gir mye læring. Her gir kateketer, lærere, prester og rektorer sine beste tips.

Smarte tips fra kateketer og lærere

KIRKELIGE ANSATTE GIR DISSE TIPSENE:

- “I begynnelsen av timen sier jeg alltid dette til elevene: Når dere kommer til kirken, så er det viktig at dere vet at når jeg forteller, så forteller jeg ut fra hva de kristne tror er sant og boka til de kristne, Bibelen. Dere trenger ikke å tro på at det er sant for å være her."

- "Det er godt å være to sammen om det er første gang du har undervisning i skolen."

- "Engasjer læreren, snakk sammen med lærer på forhånd."

- "Husk at du er et friskt pust inn i klasserommet!"

- "Det viktigste du kan gjøre for et godt kirke-skolesamarbeid er å få et godt forhold til skolen og ledelsen der.
Tips:
- Ha en god relasjon til lærere og skoleledelse.
- Kommer det ny rektor, inviter deg selv på besøk.
- Gi lærerne god mulighet til å komme med sine konkrete tilbakemeldinger og ønsker.
- Vær oppdatert på lovverk og læreplaner."

- Det kan være fint å vite at biskopen har faste møtepunkt med utdanningsdirektørene i regionen.

LÆRERE OG SKOLELEDELSE GIR DISSE TIPSENE:

- “Det er mye som skal planlegges og vi har lite tid. Vær ute i god tid - helst før årshjulet blir lagt”.

- ”Ønsker dere å få i gang nytt samarbeid, kontakt da gjerne både meg som rektor og FAU”.

- “Det hender vi glemmer invitasjonen eller at den blir rotet bort. Gi gjerne en påminnelse til kirke-skolekontakten på skolen”.

- “Hvis jeg får tips til ferdige oppgaver jeg kan gjøre før eller etter kirkebesøket sammen med elevene, så bruker jeg dem gjerne. Alt som kan lastes ned fra et nettsted er supert. Opplegg som medfører for mye ekstraarbeid blir dessverre sjeldent gjennomført”.

- “Som lærer på mellomtrinnet vet jeg hvor viktig det er å fange oppmerksomheten til guttene. Det er mitt tips til de ansatte i kirka: Finn noe som engasjerer guttene”.

- “Intro av timen og oppsummering er svært viktig. Vi legger opp timene med tydelige læremål og en oppsummering mot slutten av timen”.

- “Det er alltid litt oppstyr rundt julegudstjenestene. Min erfaring er at det er mindre krevende å få med foreldre og FAU på opplegg knyttet til påske”.

- “Det er ikke dumt å være forberedt på at elevene ikke nødvendigvis er takknemlige. Ha realistiske, men positive forventninger i møte med elevene”.

- “Det har skjedd mye pedagogisk utvikling innen klasseledelse. Hvis du kjenner en lærer, så be gjerne om tips til klasseledelse. Et eksempel: Ikke si “har dere lyst til å?” hvis det ikke er et spørsmål elevene reelt kan si nei til”.

- “Avklar gjerne med lærer på forhånd hvem som roer elevene hvis det blir støy i undervisningen”.

- “Som lærer må jeg føle at jeg trygt kan ta med meg elevene til gudstjeneste. Husk at det er vi og FAU som eventuelt får de vanskelige samtalene i etterkant”.

- “Jeg har veldig lyst til å ta med elevene i den lokale kirken. De må bare ringe og spørre, så er jeg klar”.