Frogn kirke

Historikk

Frogn kirkested og gravplass antas å ha historiske røtter tilbake til middelalderen, og den kirken som står her idag antas å være den tredje eller fjerde kirke som er bygget på dette stedet.

Det første kristne gudsthus i området skal ha vært ett kapell som lå på Økern og ble antagelig bygget i slutten av år 1000. Om dette kapellet vet man svært lite, men det er nevnt i latinske diplomer fra 1312 og 1470 som Capella de Fraunar.

Ifølge jubileumsskriftet for Frogn kirke i 1959 er den første kjente kirken, Fraunar kirkja, fra 1100-tallet, nevnt som huskapell på Froen gård. Denne kirken antas å ha stått på samme sted som kirken står idag.

Den eldste kirken det finnes detalkerte opplysninger om, var en liten og uanselig tømmerkirke som anslagsvis ble bygger i århundret etter reformasjonen. Denne kirken ble dårlig vedlikeholdt og revet i 1857.

Ny tømmerkirke ble reist i 1858-59, og innviet 23. november 1859. Den 4. juni 1994 ble kirken offer for ildspåsettelse og brant ned til grunnen.

Frogn kirke, slik den står idag, ble påbegynt med grunnstensnedleggelse 11.oktober 1998 og sto ferdig til innvielse 6. juni 1999. Kirken er tegnet av arkitektkontoret Anker & Hølaas A/S. Prosjektets hovedide tar utgangspunkt i den historiske situasjonen, bevaring av den gamle grunnmuren og plasseringen i landskapet. Kirken er en hvit murkirke med høyt tak, tårn. Den har ett historisk preg, med et tilsnitt til moderne tid. Kirkerommet er høyreist, med hvite murvegger og ett blått tak med kraftfulle konstruksjoner. det blå og hvite er uttrykt i en arkitektur som baserer seg på enkle tradisjoner med synlige og klare former. Her er kvadratiske vinduer gjentatt i variasjonene, delevis lagt i diagonal, paralelt med takets vinkler. Former, linjer, lys og dekor skal inngå i en helhet. Til dette føyer seg belysning fra tradisjonsrike lysekroner av messing, gjentatt i veggarmaturer.

Dagens inventar

All møblering er holdt i lys bøk, og altermøblene er spesielt tegnet av arkitekten for denne kirken.

Døpefonten er den gamle opprinnelige døpefonten fra den nedbrente kirken. Den ble funnet i mange biter og er møysommelig restaurert. Den er meget gammel, muligens fra før middelalderen.

Kirkens kunstneriske utsmykning er det Eva Carlberg Westelius som står bak, og har ved utformingen tatt hensyn til kirkens arkitektur og farger. Alterbildet er utført som et figurativt tredelt bilde i pakt med kirkelige tradisjoner, men med budskap til dagens mennesker. Glassmaleriene viderefører rommets farger, som lysende stjerneformasjoner; de lyser både inn- og utad.

Alterduken er brodert i hardangersøm på lin og arbeidet er utført av Kirsten Mjelde.

De øvrige kirketekstilene er laget av Jorunn Ravn Bø, Kjellrun Stene og Kari Falao