Typiske spørsmål

Her er noen typiske spørsmål om konfirmasjon i Ris:

Når er konfirmasjonen?

Ris menighet har konfirmasjon på høsten, som oftest de to første helgene i september.

Det er totalt åtte gudstjenester fordelt på fire dager. Kl. 11 og 13.

Det er mange som ønsker seg de samme tidene, så det er viktig å holde av alle de fire ønskene som man kommer med frem til man får vite hvilken dato og tid man får tildelt ut fra ønskene. Denne fordelingen er klar rundt om november måned.

Hvor lenge varer konfirmasjonen?

Selve gudstjenesten varer i en time. Konfirmanten møter en time før.

Det tas gruppebilde av konfirmantene før gudstjenesten.

Det er plass til alle som vil i kirken.

Når er det innskrivning?

I slutten av september/starten av oktober når du går i 9.ende klasse.

Hvordan kan jeg konfirmere meg om jeg ikke er døpt?

Å være døpt er en forutsetning for å delta i selve konfirmasjonsgudstjenesten, men alle kan delta i konfirmasjonstiden i Den norske kirke. Konfirmasjon og dåp henger sammen. Derfor blir mange unge døpt i løpet av konfirmasjonstiden. I Ris pleier dåpen å være i mars, og vi prøver å legge den til Maria Budskapsdag.

Hvor mange konfirmanter er det?

Vi har mellom 160 og 190 konfirmanter hvert år så det jobbes mye for å lage og gjennomføre et godt arbeid der konfirmantene blir sett, hørt og ivaretatt.

Hvor mange gudstjenester må en konfirmant dra på?

Alle konfirmanter i Norge skal på minimum 8 gudstjenester. I Ris legger vi inn seks av disse i programmet. En av de i programmet er ministrantjenesten. Da får de en dato i løpet av våren i enten Ris kirke eller Holmenkollen kapell. Her bidrar konfirmanten med forberedelse før gudstjenesten og gjennomføringen.

Konfirmantene manger da to gudstjenester. Disse kan de selv planlegge når de skal dra på og registrerer dette på skjema bak i kirken.

Hvor reiser konfirmantene på leir?

Ris har en over 30-år gammel tradisjon om å reise til retreatsenteret Lia gård i Koppang i Østerdalen. Dette er ikke et leirsted, men med lange tradisjoner har vi et godt etablert opplegg på Lia gård. Stedet gir oss mange ungdomsledere som er med konfirmantene og skaper en ekstra god leiropplevelse!

Hvordan gjennomføres forberedelsene?

Konfirmantopplegget prøver å tilrettelegge for de opptatte ungdommene. Vi legger opp til to-tre helger med opplegg i løpet av våren, en oppstarthelg, en helg uken før påske med blant annet deltakelse i fasteaksjonen, og en helg nærmere sommeren.

Da vi er mange konfirmanter vil konfirmantene har gruppeundervisning sammen med de de reiser på leir med mellom 4-6 ganger i løpet av våren.

Alle konfirmantene reiser på leir. Da vi er mange konfirmanter vil de fordeles på fire leirer. Nå har vi en i vinterferien og tre i sommerferien.

De ønsker seg leirer og hvem de vil reise med, men med så mange må man holde av alle datoene frem til de er fordelt. Hvilken leir får de vite før jul.

Kontaktinformasjon for Ris menighet

Ris kirke ligger i Risbakken 1, med Ris menighetshus rett ved siden av. Holmenkollen kapell er lokalisert i Holmenkollveien 142.
Kontoradresse:
Ris menighet
Risbakken 1

Besøks- og telefontid:
Man-fre kl. 10-14
Kontakt oss:

E-post: post.ris.oslo@kirken.no
EHF-faktura:
Org.nummer: 976 987 144
Vil du gi en gave til menigheten?
Bankontonr: 1503 04 27081
VIPPS: 10182 - merk med "gave"