"Du skal elske din neste som deg selv"

Diakoni er nestekjærlighet

"Du skal elske din neste som deg selv"

Nestekjærlighet er vel noe de fleste av oss har et forhold til. Som mennesker lever vi ikke alene på jorda. Vi er avhengige av hverandre og behøver et fellesskap, behøver å høre til et sted. Vi trenger å bli møtt med nestekjærlighet og barmhjertighet. Nestekjærlighet handler både om de små, enkle ting og om de store og mer krevende tiltak. Barmhjertighet handler om å ivareta den andres verdighet. Man kjenner at ”dette kunne like gjerne vært meg”. Det er en gjensidighet.
I Bibelen står fortellingen om den barmhjertige samaritan. Samaritanene og jødene hadde ikke noe godt forhold til hverandre og unngikk å ha kontakt med hverandre. Likevel, samaritanen så den som var overfalt og fikk medfølelse med ham. Det førte til handling og ivaretakelse av den andres verdighet.
Hvem er vår neste og hvem behøver vår kjærlighet? Det er nok ikke så vanskelig å se, når vi er oppmerksomme: det lille barnet som har det vanskelig på skoleveien eller hjemme, den eldre mannen som nylig er blitt enkemann, den rusavhengige som har mistet kontrollen over sitt eget liv, den syke som snart skal dø, den ensomme som ikke har noen som står henne nær, familien som oppløses, den uføretrygdede som ikke klarer å gi sine barn deltakelse i fritidsaktiviteter som andre barn, ungdommen som sliter med psykiske plager. De fleste av oss har til tider noe vi sliter med. Noen ganger behøver vi omsorg, andre ganger er det vi som kan gi. For noen er det å bli møtt med vennlighet og et smil nok til at dagen blir god. Noen ganger kan vi ikke gjøre noe for å forandre livssituasjonen. Men vi kan være til stede og hjelpe mennesker til å leve med sin smerte. Vi kan gå sammen med den som lider.

I Strindheim har vi en liten besøkstjeneste, men vi skulle gjerne hatt flere besøkere. Det er så mange som har behov for noen å snakke med, gå tur med eller ta en kaffekopp sammen. Det blir stadig flere eldre, som p.g.a. helse og alder, ikke får mulighet til å ta del i det som skjer slik som før. Men de sitter inne med livsvisdom og erfaring som mange yngre kunne misunne dem. Vi gir tilbud om samtale til de som ønsker det. Mange har behov for å snakke om utfordringer i livet, i forhold til andre mennesker og i forhold til tro. To ganger i året inviterer vi, i samarbeid med menigheter i hele byen, til sorggrupper for etterlatte ved dødsfall. Vi samarbeider med Adresseavisen om juleinnsamlingen før jul. I menigheten vår har vi også en bønnetjeneste; grupper og enkeltpersoner som ber for hele menigheten og for konfirmantene. Sykehjemmene har tilbud om andakt / gudstjeneste hver måned, og vi har også andre arrangement der. For de som ønsker stillhet og en pause fra hverdagens mas, tilbyr vi stillhet og ettertanke ved Bibelmeditasjon. Og har du behov for en kaffekopp er fredagen dagen for kaffe og vafler. Eller du kan sitte i ro inne i kirken, tenne lys og være i stillheten.