Formell og generell avtale

Vi ønsker at alle kirker inngår formelle, generelle avtaler med skolene de samarbeider med. Her finner du forslag til avtaletekst.

Formell og generell avtale

De aller fleste menighetene vi snakker med, sier de har et godt samarbeid med skolen og rektor. Vi ønsker at alle menigheter som har et godt samarbeid, formaliserer samarbeidet. Dette vil kunne føre til kontinuitet og forutsigbarhet, og også være en hjelp når stab i skole og menighet byttes ut. Menigheter som starter samarbeid, må gjerne ta inn avtalen fra starten av.

Vi har laget et forslag til tekst til avtale. Vedlagt PDF-dokument med avtale er laget i In-Design. Har du ikke dette redigeringsprogrammet, men ønsker en avtale som ser lik ut til deres kirke, så send en epost til kk827@kirken.no. Vi kan sette inn deres tilpassede tekst.
Det er vanlig å legge ved intensjonsavtale om undervisning på det enkelte trinn. Vi har laget forslag til et slikt oppsett, som du finner som vedlegg her. I dette utkastet er det satt inn tiltak på alle trinn, dette har ikke alle skoler og kirker kapasitet til.

Forslag til ordlyd i generell, formell avtale:

En samarbeidsplan mellom xx menighet og xx skole for perioden xx til xx.

Skole og kirke er både like og forskjellige aktører i samfunnet. Noen fellestrekk er at begge tilrettelegger for læring. Begge er sentrale tradisjonsbærere. Begge tar vare på lokalhistorien og kulturarven.

En sentral forskjell på skole og kirke er at skolen formidler kunnskap, kirken forkynner tro.
I samarbeidet knyttet opp mot kompetansemål, er begge parter tydelige på at kirken må formidle kunnskap, ikke forkynne tro.

Dette vil i praksis bety:

- direkte forkynnelse er ikke en del av innholdet i samarbeidet (unntatt i gudstjeneste)

- en skal ikke ta utgangspunkt i elevenes religiøse bakgrunn som begrunnelse for samarbeidet

- elevene skal få det samme tilbudet uansett religiøs og kulturell bakgrunn

- det må skilles tydelig mellom gudstjeneste og skolebesøk.

Planlegging:

Kirken har hovedansvaret for å ta initiativ til de ulike tiltakene i god tid før gjennomføring, eventuelt ved begynnelsen av hvert semester. Skolen, ved avdelingsleder, har hovedansvar for å vurdere tiltakene etter gjennomføring. Kirken tilbyr evalueringsskjema.

Kirken vil sende informasjon til skolene ved starten av skoleåret som kan deles ut videre til klassestyrer for det enkelte trinn. Her vil det framgå hva som etter samarbeidsplanen tilbys for det enkelte årstrinn i kommende skoleår, tidsfrister, kontaktperson osv.

Gjennomføring:

Det skal alltid være ansatte fra skolen til stede ved gjennomføringen av oppleggene. Skolen har ansvar for å vurdere hvor mange voksne som trengs i forhold til hvem som deltar i opplegget (dette kan variere fra klasse til klasse, størrelse på gruppe, type opplegg og lokaliteter).

Ringvirkninger:

Samarbeidet fører til at skole og kirke blir bedre kjent, og at det blir lettere å ta kontakt med hverandre. Om en uforutsett situasjon oppstår, f.eks. en ulykke, vil samarbeidet også gi oss en bedre forutsetning for sammen å møte de som rammes.

Skole og kirke inngår en intensjonsavtale med felles mål om å nå kunnskapsmål, jamfør vedlagt plan.

Grunnlaget for et godt samarbeid er en god og tett kontakt hvor vi sammen kan drøfte oppleggene. Alt samarbeid mellom skole og kirke skal være basert på lov og læreplan. Kirken har ansvar for å å sørge for at undervisning som skal nå kompetansemål i enkeltfag ikke er av forkynnende karakter, men ren opplæring om kunnskapsinnhold.

Skolegudstjeneste:

En skolegudstjeneste er per definisjon trosutøvende, og fritaksretten gjelder. Fritak omfatter også øving til deltagelse på gudstjenester. Det er viktig at det gis god informasjon om fritaksmulighet, og at skolen tilbyr likeverdige alternative opplegg. Skolen har ansvar for å håndtere fritaksretten. Skolegudstjenesten skal ikke ivareta kompetansemål i et bestemt fag, og regnes ikke som en del av KRLE-faget, men er fundamentert i Overordnet del av læreplanverket.
Kirken involverer skolen i planleggingen av gudstjenesten i god tid på forhånd.

Navn, sted, dato
For skolen: