Hverdagstanker før søndagen: Et løfte om frihet

Andre søndag i adventstiden – Prekentekst – Luk 21,27-36.

Hverdagstanker før søndagen: Et løfte om frihet

Av Jan Christian Kielland

Liknelsene til Jesus er ofte gjenkjennelige bilder fra hverdagen: Lampe, hus, såkorn og sauer. I denne teksten er det annerledes. Starten om treet som springer ut, er riktignok kjent. Hvem lengter ikke fra vinteren til tiden da knoppene skal springe? Hvem stopper ikke opp når sola viser seg en sjelden gang i desember? Men fortsettelsen er vanskelig å tolke. Hva skal skje før Guds rike kommer? Hva innebærer det at både en slekt og Jesu ord ikke skal forgå? Hva er det vi skal be om å komme velberget fra?

Versene før teksten vår, forteller litt mer. Jesus snakker om at tempelet skal rives ned og at det skal komme jordskjelv, sult og pest. Det skal vise seg tegn på himmelen. Her er vi langt fra hverdagen. Dette berører alt jeg frykter at skal ta hverdagen fra meg: klimakatastrofer, krig eller sykdom. Jeg blir skremt. Og mange har brukt disse ordene til å skremme. Noen forkynnere og selvutnevnte profeter har ropt ut om at NÅ er endetiden nær.

Men Jesu budskap handler ikke om å skremme. Tvert imot. Hans budskap er: Når det skjer skremmende ting, da «… løft hodet! For da skal dere snart bli satt fri.» Jesus forkynner ikke at Gud skal ødelegge verden, men at Gud skal frelse verden. Når alt håp ser ut til å være ute, skal Gud en gang gripe inn.

Igjen sliter jeg med å se det for meg. Ordene er så store. Og jeg er så fri i verdens beste land at jeg må lete litt etter hva jeg kan frigjøres fra. Er det kjøpepress og julestress det er snakk om? Og hvis Jesus skal komme og sette meg fri, kan han ikke utsette det så jeg kan leve dette gode livet litt til?

Så er det kanskje ikke først og fremst de av oss som akkurat nå har det enklest, som Jesus snakker til. Jesu ber oss løfte blikket. Noen mennesker opplever naturkatastrofer, sult og sykdommer i dag. Akkurat nå! Noen mennesker også i Norge opplever at livet faller sammen i dag, eller at det allerede ligger i grus. Jesus vil sette mennesker fri. Kan jeg være med og bidra til det? Kan jeg gjøre noe for et annet menneske? Kanskje er det også en nøkkel til min frihet – bort fra kjøpepress og julestress, til å være en liten hånd i Guds store redningsaksjon.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"