Hverdagstanker før søndagen: Mens frost og vintermørke rår

Første søndag i adventstiden – Prekentekst – Luk 4, 16-22a

Foto: Liv Torhild Bråthen

Av Arne Bakken

‘Mens frost og vintermørke rår / begynner kirkens nye år’ synger vi ved inngangen til adventstiden og et nytt kirkeår. For å forstå kirkeåret og dets plasseringer av Jesu fødsel, liv og virke, død og oppstandelse, må vi ta med oss den kosmiske tids grunnrytmer. Vår jord svever i verdensrommet og er underlagt en rekke lovmessigheter som vi ikke har noen innflytelse på, men som vi er totalt underkastet: Det gjelde ikke minst lysets og mørkets skiftninger under dagenes og årets gang. Evangeliet har fra begynnelsen vært i dialog med universet som er vårt felles opphav: Julen feires hos oss når lyset igjen vinner over mørket. Påsketiden feires når naturens ‘gjenfødsel’ skjer. Jesu oppstandelseskraft og vårens grokraft forenes. Når all grøde er høstet, og naturen trekker seg inn i ‘dvale’, feirer kirken sin høsttakke- og oppstandelsesfest. Slik erkjenner vi alle menneskers felles grunnvilkår og sårbarhet. Livet er en gave som vi alle blir gitt dag for dag, år etter år, og at ingen på jorden har mer rett til en plass ved livets langbord enn andre. Det blir en forskjell om vi ser det slik for da gjelder budskapet om Jesus alle mennesker til alle tider. Da blir det ikke et ‘vi’ og et ‘de’.

Evangelieteksten for 1.søndag i adventtiden forteller at denne visdom og godhet som ligger i skapelsen selv, bryter med Jesus inn i tiden på en nyskapende måte. I synagogen i barndommens Nasaret står Jesus og leser en tekst fra profeten Jesaja som tidligere var adressert bare til jødene: «… godt budskap for fattige … fanger skal få frihet … blinde skal få synet igjen … undertrykke settes fri og rope ut et nådens år fra Herren».

Det grensesprengende nye er at når Jesus uttaler disse ordene så adresseres de til alle folk og folkeslag til alle tider, og spesielt nevnes de som lever i livets randsoner. Nådens ord kommer nå, og i all evighet, fra Jesu munn. Og ved adventstidens slutt: I julenattens mørke samles alt i englesangen som sprenger de kosmiske lovmessigheter så hele jorden opplyses av ordene: «Frykt ikke! Se, jeg forkynner dere en stor glede, en glede for hele folket».

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"