Hverdagstanker før søndagen: Sansenes rike

Ukens hverdagstanker er skrevet av sokneprest i Grue og Grue Finnskog, Morten Stensberg: For noen år tilbake, det er sikkert flere enn jeg tror, ble det debatt fordi Statens Filmtilsyn gav en fornyet mulighet til at det norske kinopublikummet skulle få se den japanske filmen «Sansenes rike» - det skulle visst være en grensesprengende erotisk film.

"Sanser". Foto fra pixabay.com/no

Hvorfor det har blitt slik at sanselighet så ofte er knytet til erotikk, forteller kanskje mest av alt om hvor sanseløs kristendommen og kristen troen ofte framstår som. Nettopp derfor kan dagens evangelium, slik Johannes forteller det kunne fått overskriften «Sansenes rike». Alle menneskets sanser beveges i det Gud blir menneske. Det er fem av dem, syn, hørsel, smak, lukt og evnen til å føle. Ingen av dem forblir uberørte i det Gud ikler seg kjøtt og blod.

Møte med sansenes rike, Gudsriket, handler om å la seg lede av det en ser, hører, lukter, smaker og føler. Hvordan forestiller du deg at det luktet av Jesus? Hva slags krydder og smak hadde maten de delte da Jesus takket ja til å spise sammen med andre, hvordan lød stemmen hans mens han fortalte lignelsene sine? Hvilket blikk så han andre med? Hvordan berørte han mennesker? Alle disse spørsmål fikk sine svar for dem som takket ja til Jesu invitasjon om å komme og se.

«Se, Guds lam», sier døperen Johannes og to av disiplene hans, Andreas og Filip, bryter opp. De blir sett av Jesus som spør hva de leter etter. Nesten som om de skammer seg over å bli tatt på fersken, avslørt av denne ukjente mannen, kommer de opp med et motspørsmål og spør etter hvor han bor. «Kom og se!», sier Jesus og de to blir med ham hjem. Guds rike, himlenes rike er de våkne sansers rike. Johannes fortelling om de første disiplene handler for en stor grad om å se, høre, smake, lukte og føle. «De ble hos ham den dagen», sier Johannes om møtet mellom Jesus og de to som bad om å få se hvor han bodde. Sanser handler om liv, om en form for intimitet. Sansene våre gjør at vi kommer under huden på hverandre. Den som ikke sanser, lever ikke.

Evangeliene og i særdeleshet Johannesevangeliet handler om et mysterium som sprenger begrensningene for det mennesker trodde de kunne sanse. Egentlig et paradoks, for som Johannes skriver i innledningen sin «Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er» (Joh 1,18). Johannes vil utfordre oss til å la oss bære av hva mennesker sanset i møte med Jesus, og derfor fortelles det om sanser som er blitt berørt, sanser som er vekket. Det går en bevegelse fra det som er sett, hørt, smakt, luktet og følt, inn i fortellingen. Den er formet av et møte med Guds rike, sansenes rike.

Sansene, alle av dem, setter oss i bevegelse, vi fornemmer livet gjennom dem.Vi hører, ser, smaker, lukter og føler, sanseligheten vår kan føre oss rett i Guds favn, i Jesu selskap. «Følg meg!» og «Kom og se!» er en vedvarende invitasjon til å sanse. For Jesus vil ta hele oss i eie – med alle våre sanser.

------

Tekster på 3. søndag i treenighetstiden – Søndag 10. juni 2018

  • Jes 50,4–5 Å høre på disiplers vis
  • Rom 8,28–30 De han har kalt
  • Joh 1,35–51 De første disiplene
Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"