Hverdagstanker i Den stille uke: Skjærtorsdag - En foræder - jeg?

Prekentekst: Matt 26, 17-30

Nattverden malt av Liv Randi Vindorum

Jeg besøkte Liv Randi Vindorum (lokal ikonmaler fra Gran)  forleden og fikk se på noen av ikonene hennes. Hun har en mengde vakre ikoner som hun har laget selv. Særlig synes jeg at ovenstående fremstilling av nattverden setter tankene i sving.

Prekenteksten på Skjærtorsdag skildrer tre forhold. Først handler det om hvordan det stelles i stand til påskemåltid. Så utfordrer Jesus disiplene på hvem av dem som i løpet av dagen kommer til forråde ham. Til slutt får vi høre hvordan nattverden blir innstiftet mens forræderen ennå sitter ved til bords.

Liv Randis fremstilling av det siste måltid viser hvordan en av dem tydeligvis er opptatt med helt andre ting enn de andre. Han strekker seg innover bordet og forsøker å gribbe til seg mer enn de andre. Nå behøver ikke det å være en stor synd, men Judas hadde hatt ansvar for pengene til disiplene og hadde kanskje stukket noe av det til side for egen vinnings del også. Andre steder  fortelles det hvordan han hadde oppsøkt dem som ønsket få ryddet Jesus av veien og hadde lovet å hjelpe dem til å finne en mulighet til å få ham arrestert.

Jesus visste om alt dette og sier ganske rolig: «En av dere skal forråde meg».  Han kunne ha pekt ut Judas med en gang, men vil ha hele disippelflokken til å tenke igjennom hva hver enkelt av dem ønsket å få ut av det å være Jesu disippel. Var de her bare for sin egen skyld de var med, eller var de her for noe mer?

Det dypt evangeliske i denne fortellingen er at Jesus ikke sender Judas på dør, men lar han ta del i måltidet. Så lenge det fins muligheter, skal vi alle få sjansen til å vende om.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"