Hverdagstanker før søndagen: Trygge på tilhørighet

2. søndag i åpenbaringstiden – Prekentekst: Matt 3, 13 - 17

Utdrag fra altertavlen i Moen kirke.

Prekenteksten på søndag – beretningen om Jesu dåp – er ofte brukt motiv for altertavler her til lands. Det sier noe om hvor viktig denne hendelsen er for å forstå hvem Jesus er. Samtidig blir bildet av Jesu dåp også en påminnelse om vår egen dåp. Den gir oss trygghet på at vi hører til i Guds rike,

Mange av altertavlene er skåret over noe av den samme lest. Prekenen på søndag kan gjerne ta utgangspunkt i en av disse tavlene. Det finnes etter all sannsynlighet en slik altertavle i en av prostiets kirker. Ta en telefon til kirkekontoret om du ikke med en gang husker hvilken/hvilke av kirkene i ditt nærmiljø som kan gi stoff å bygge videre på. 

Her på Hadeland finner vi Jesu dåp som motiv for altertavlen i Moen kirke. Denne kirken blir NM-kirke om noen uker, i og med at den ligger oppi bakkene opp mot Lygna hvor norgesmesterskapet på ski skal arrangeres første helgen i februar.

Moen kirke har et vakkert interiør. De laftede treveggene skaper den trygghetsfølelse mange søker i en kirke. Men det er alterpartiet som får meg til å senke skuldrene. Altertavlen viser en litt «tilbake-trukket» Johannes som nettopp har døpt Jesus. Han ser nesten litt uglad ut , som om han føler seg utilpass på et eller annet vis, mens Jesus står tydeligere fram. Om vi leser teksten nøye, ser du at Johannes vegret seg til å begynne med og hadde tydelig motstand mot å døpe Jesus. «Kommer du til meg?»

Det må ha vært et spesielt øyeblikk. Øynene til Johannes sier meg noe om at han ikke skjønte helt, han heller, hvorfor Jesus måtte døpes av ham og slik solidarisere seg med oss vanlige mennesker. Senere forsto han at det var for å skape trygghet på vår egen dåp det hendte, så vi kunne være sikre på at vi gjennom den blir knyttet til Gud.  Men hjelp også tilhøreren til å se at når Johannes kom fram med alle sine spørsmål, så kan også vi stå fram med det vi lurer på.

Vi er mange på Hadeland som gleder oss til å være vertskap for norgesmesterskapet på ski. I kirken er vi trygge på at det ikke bare er plass til dem som er kvalifisert til å komme øverst på seierspallen, det være seg skiløp eller levd liv som et hele. Med sin dåp viser Jesus at han er minst like interessert å skape en relasjon til dem som ikke får til å leve slik de hadde tenkt. Der ligger nøkkelen til at vi kan være trygge på at vi får høre til i hans rike.

Å under som skjer: Vi blir mottatt av Gud vi dør og vi oppstår til livet
i Kristus vi renses, vår synd slettes ut, du døper oss Herre i nåde
Gerd Grønvold Saue: v 3 i «Vi samles til dåp»

Salmeforslag: «VI samles til dåp» - nr 558 i Norsk Salmebok

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"