Bildebruk, opphavsrett og kildehenvisning

Hjernen oppfatter bilder raskere enn tekst, bilder gjør også at seeren blir værende lenger på nettsiden. Grafikk og figurer bør være relevante, av god kvalitet og få god plass.

Illustrasjon: Mohamed Hassan

Kort og godt om bildebruk 

Ha respekt for andres "eiendom", ikke bruk bilder du har funnet på nett om de ikke faller inn under det som er nevnt nedenfor. Om du bruker Googel eller lignende er ikke disse bildene til fri bruk og bruk av slike bilder kan føre til erstatningskrav fra eier. Mer om opphavsrett og digitale kanaler på kirken.no.

Plakater:

  • Pass på at bilder og figurer ikke forstyrrer tekstflyten
  • Noen anbefaler at 40% av plakaten skal være grafikk og illustrasjoner
  • Ta med bare det som er relevant; lag eventuelt utsnitt av illustrasjoner
  • Oppløsning: 300 dpi når noe skal trykkes/skrives ut.
  • Plassér teksten ved siden av bilder – ikke på dem (Universell utforming)

(Kilde: UiT)

Se også:
Hvorfor bruke bilder i din markedsføring?

Opphavsrett og kildehenvisning/kreditering

  • Kun med samtykke fra eier av bildet kan bilder og foto fra internett brukes, jf. åndsverkloven § 43a unntak gjelder bare for rent privat bruk.
  • Bruk av bilder uten samtykke er brudd på åndsverkloven og kan føre til erstatningsansvar (§ 55) og eventuelt straff (§ 54 om bøter og fengsel fengsel), for å ikke nevne en utrivelig situasjon hvor noen mener du har brukt deres bilde uten lov, og hvor det må ryddes opp i etterkant.
  • Hva er samtykke?
    • Når du har spurt og fått ja? Ønsker du å bruke bildet i andre sammenhenger enn det du har fått samtykke til, så du innhente nytt samtykke.
    • Når den som har fotografert/laget bildet opplyser på sin side at bildet kan brukes av andre (ofte med en begrensning i bruksområdene og kildehenvisning). Noen sider bruker «Creative commons» for å signalisere at bilder kan brukes av andre og til hva (les om det nedenfor).
    • Husk, alltid krediter, oppgi opphavspersonens navn eller kjennetegn, eventuelt link/url du har hentet bilde fra.
  • Bilder funnet på nett kan ikke brukes om det ikke til det konkrete bildet står at det kan brukes til kommersielt bruk. To bildedatabaser med gratis bilder som kan brukes til kommersielt bruk er: Pixabay og Free Images
    • Se for eksempel Pixabay
      Her står følgende ved siden av alle bilder til fri bruk:
      • CC0 Creative Commons Free for commercial use. No attribution required
      • Disse bildene kan brukes uten henvisning vederlagsfritt

 

Creative commons

Teknisk sett er en Creative Commons-lisens en avtale om fri sekundærbruk av verk og andre frembringelser som gjøres direkte mellom opphavspersonen og brukeren. Bruk av Creative Commons-lisensene i praksis innebærer at man frasier seg retten til å motta vederlag gjennom kollektiv rettighetsforvaltning for sekundærbruk av verk underlagt Creative Commons. Når det gjelder lisenselementet Ikke-kommersiell, så er dette et element som i første rekke tjener til å forhindre at verket utnyttes kommersielt av andre.

 Ikke kommersielt bruk

(Kilde: Creative commons Norge)

 Flere bildedatabaser med fri bruk (husk å sjekke krav for kildehenvisning)

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"