-Å være menneske er ikke fremmed for Gud

-Å være menneske er ikke fremmed for Gud. Han kjenner oss og vet hva det er å være menneske. Han har kommet nær gjennom et lite barn i en krybbe. Det skriver biskop Stein Reinertsen i sin juleandakt som du nå kan lese i sin helhet her på nettsidene.

Engel i Tromøy kirke. Foto: Dag Kvarstein.

Tenk om det er sant!

«Beretningen om Jesu fødsel er det vakreste som er skrevet. Jeg skulle gjerne sett ansiktet på mannen – møtt ham som skrev dette. Det er det tetteste, knappeste, og det vakreste,» sa den svenske verdenskjente forfatteren Pär Lagerkvist i en samtale med Jakob Weidemann en sen nattetime i Roma. Så legger han til: «Tenk om det er sant!»

 Ja, tenk om det er sant at Gud ble menneske! Da har Gud talt høyt om det å være menneske. Han er blitt som en av oss. Salmedikteren Olof Hartmann har sagt om juleevangeliet:

«Hvis dette er sant, finnes det ikke lenger noen ensomhet og ingen forbannelse i det menneskelige, for da har Gud valgt å bo hos de utestengte og forent seg med vår skjebne i mørket. Da kan du høre hans pust også der hvor rådvillheten bor, om du bare har evangeliet hos deg.»

Hvis det er sant, har vi fått det beste eksempelet på hva det vil si å være et helt menneske. Jesus har vist oss hvordan vi skal leve et ekte menneskelig liv. Ingen har levd et så helt menneskelig liv som han. Å være menneske er ikke fremmed for Gud. Han kjenner oss og vet hva det er å være menneske. Han har kommet nær gjennom et lite barn i en krybbe.

Tenk om det er sant, da har Gud vist seg i vår verden! Foran menneskers øyne, ører og hender har Gud vist sin kjærlighet slik verden aldri før har sett. Et av øyenvitnene uttrykker seg slik:

Og ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart blant oss, at Gud sendte sin enbårne Sønn til verden for at vi skulle leve ved ham.  (1. Joh 4,9)

Tenk om det er sant at barnet i krybben er tegnet på at verdens frelser er født! Ikke en politisk frelser, ikke en militær frelser, ikke en økonomisk frelser, men en frelser som kommer som et vanlig menneske som en av oss samtidig som han er helt forskjellig fra oss. Da har han som er det eneste som kan åpne porten til himmelen for oss kommet. Han er kommet som en sårbar frelser uten livvakter, som et forsvarsløst lite barn. Han kommer ikke for å imponere med makt, men for å nå like inn til oss. Da har Gud vist at han virkelig ønsker å komme nær hvert menneske.

Tenk om det er sant at Messias kom julenatt, med hyrdene og hele himmelen som de første vitnene! At himmelen den natten ble fylt av en sang de aldri før hadde hørt maken til. Da er alle løftene i det gamle testamentet blitt oppfylt. Da har livet vårt fått en retning. ”Tro på meg,” sa han som ble lagt i krybben. Det var derfor jeg kom.

 «Beretningen om Jesu fødsel er det vakreste som er skrevet. Det er det tetteste, knappeste, og det vakreste. Tenk om det er sant!»

 ”Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, vår Herre som ble unnfanget av den Hellige Ånd, født av jomfru Maria..”

 Velsignet julehøytid!

Stein Reinertsen

Biskop i Agder og Telemark

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"