Erfaringene fra allehelgen 2021 viser at lokalkirkene i Borg virkelig tar på alvor at det arbeidet og det engasjementet vi har i sorgarbeidet betyr mye for mennesker. De tre siste årene har dette vært spesielt markert i forbindelse med allehelgen, hvor vi har gått ut og vist at kirken er offentlig til stede.
I fjor var det en økning på 8 % i avholdte allehelgensgudstjenester og 88 kirker holdt åpent i til sammen 288 timer med 2150 besøkende gjennom helgen (SSB 2022 og Borg BDR diakoniundersøkelse 2022). Diakoner, prester og andre kirkelige ansatte var til stede på kirkegårder, kjøpesentre og andre offentlige plasser for å møte mennesker og formidle at kirken har tilbud og ønsker å være til stede for mennesker i sorg.
I alt ble det delt ut 6000 lys på 29 ulike steder rundt i lokalsamfunnene. Dette er en tredobling i løpet av de siste to årene, fra 9 steder i 2019. Dette viser at det er et behov for å markere og snakke om sorg og savn, og at dette skjer når vi som kirke kommer ut og møter mennesker der de er i hverdagen. I tillegg til å dele ut lys, ble det delt ut mange brosjyrer om Førstehjelp ved sorg.
Tilbakemeldingene har vært svært positive, og mange har stoppet opp og ønsket å prate.
Det var fint å dele ut lys på kjøpesenteret. Noen sa høflig nei takk, men de fleste tok imot lyset. Det var noen få som ikke visst hva allehelgen var for noe, og flere som stoppet opp for en liten prat.
Vi opplevde det som veldig meningsfylt å dele ut lys, at mennesker blir sett, og det åpnet for gode og viktige samtaler. Mange har sorg, det er egentlige det vanlige/normalt- en del av livet. Ved å dele ut lysene normaliserte vi sorg- selv om hver sorg er unik.
Lysutdelingen var flott å være med på, og vi opplevde god kontakt med mange av de som tok imot lys. Dette var veldig meningsfullt, skapte mange gode samtaler.
De fleste tok imot lys og var takknemlige for det. Et mindretall ville ikke ta imot og tror flesteparten av disse var ungdommer. Opplevde at de eldre var mest åpne; de visste godt om allehelgen og hadde flere erfaringer med tap og sorg. Noen tok initiativ til lengre samtaler og et par ønsket videre oppfølging og samtaler. Flere sa at de var overrasket over at kirken var på kjøpesenteret og syntes det var bra!
Vi synes det fungerte veldig bra, og vi som sto på stand hadde alle gode opplevelser med mange som stanset opp, og vi fikk også mange gode samtaler. Vi opplevde nesten bare gode tilbakemeldinger, med unntak av en samtale. Ellers fikk vi tilbakemeldinger som; «dette må dere fortsette med».
Bare positive folk! «Alle» vil egentlig ha lys, det er bare det at mange tror vi selger noe, så noen ganger må vi bruke ordet gratis, selv om det høres litt kleint ut.
Av andre aktiviteter utenom allehelgensgudstjenester, ble det arrangert minnegudstjenester, kveldsbønner, allehelgenkranskurs i samarbeid med lokal blomsterbutikk i Askim, sangkvelder, musikkandakter, åpen kafè, samling rundt bålpanner og konserter.
Ressursmateriellet som ble sendt ut fra bispedømmerådet til de lokale menighetene, ble svært godt mottatt og var til nytte. Vi samkjørte kampanje om allehelgen i alle nettaviser, artikkelen med tittelen «Derfor bør du sette av tid til sorgarbeidet» ble vist til om lag 1 million seere og fikk 9000 klikk på lenke til oversikt over arrangementer, det er over gjennomsnittet for liknende kampanjer. Artikkelen skapte også stolthet internt over det viktige sorgarbeidet.
Mange er nå allerede i gang med å planlegge årets allehelgenmarkering. Vi har sett at vi når ut og at temaet er viktig i menneskers liv. Vi kan med stor frimodighet ta turen ut i det offentlige rom og snakke med mennesker om sorg. Vi kan komme til å bety en forskjell!