På grunnlag av foreløpig budsjett-tildeling for 2025 er det behov for å fase ut om lag 10 av 145,5 årsverk. Det vil si omtrent 3 årsverk i tillegg til det vakansestyringen hittil har utgjort. Borg bispedømmeråd fastsatte i sitt møte 12.desember et utvalg på om lag 20 prestestillinger som er med i vurderingen for utfasing, enten helt eller delvis. Se alle vedtak bispedømmerådet har gjort i denne saken nederst i saken.
De menighetene som er direkte berørte får en invitasjon til å komme med innspill til bispedømmerådets behandling 5.februar 2025. Alle prostier blir berørt gjennom forslaget, og mange prostipreststillinger er med i utvalget som vurderes for utfasing, enten helt eller delvis. Merk at det er en viktig forskjell på årsverk/stilling og den personen som faktisk har stillingen i dag. Alle menighetsprester er ansatt i prostiene. Ansettelsesforholdet til vedkommende i et prosti vil ikke påvirkes, men vedkommende kan eventuelt få andre arbeidssteder/arbeidsoppgaver i prostiet. Her er det som tidligere prostens styringsrett som gjelder. Hver enkelt ansatt som er berørt av dette forslaget følges opp av sin prost.
Bispedømmerådet jobber for å få til en fortsatt rettferdig fordeling av ansattressurser mellom prostiene i bispedømmet basert på blant annet antall gudstjenester, kirkelige handlinger og antall konfirmanter. I tillegg er befolkningstall inkl. befolkningsframskriving, levekår og kirkemedlemmer med som vurderingskriterier.
Fram til ikrafttredelse av vedtak med justert antall årsverk vil det fortsatt være vakansestyring i prestetjenesten i 2025.
Det er viktig å være klar over at det foregår to ulike prosesser knyttet til antall årsverk i Den norske kirke. Kirkerådet vedtok 5.12 en nedbemanning av minst 65 årsverk i de regionale og sentrale administrasjonene i Den norske kirke. Dette er knyttet til økte pensjonskostnader. Les mer her: Kutter 65 årsverk i kirkens administrasjon - Den norske kirke
Om dere har spørsmål, ta kontakt via epost: borg.bdr@kirken.no
Vedlegg 2 Vedtak Borg bispedømmeråd Utfasing årsverk i forbindelse med budsjett 2025
Vedtak sak 44/24 i møte 19.09.2024.
Borg bispedømmeråd tar økonomirapport pr 31.08.2024 til etterretning. Basert på den krevende økonomiske situasjonen grunnet høyere lønnsvekst enn den årlige økningen i tildelingen, vedtar bispedømmerådet å starte en prosess med formål om å redusere antall årsverk i bispedømmet, uten at noen blir oppsagt.
Vedtak sak 53/24 i møte 7.11.24
Borg bispedømmeråd vedtar følgende føringer for sekretariatets videre arbeid med saksgrunnlaget for nedskalering av antall årsverk med de føringene som ble gitt i møtet:
1. Det tilstrebes en fordeling av ansattressurser mellom prostiene i bispedømmet hvor befolkningstall inkl. befolkningsframskriving, levekår og kirkemedlemmer tas med som vurderingskriterier.
2. Det er mål om et budsjett i balanse uten behov for budsjettert vakansestyring.
3. Borg biskop og bispedømmeråds sekretariat utgjør maksimalt 10% av årsverkene i tilskuddsgruppe1.
4. Alle sokn i Borg skal sikres tilstrekkelig betjening i henhold til Tjenesteordning for menighetsprester §2. Spesialpresttjenesten forsøkes videreført på dagens nivå.
5. Det ses til fordelingen av tilskuddsmidler til stillinger innen undervisning og diakoni.
6. Ansattes medvirkning sikres gjennom drøftings- og informasjonsmøter med fagforeningene, stiftsdirektør har ansvaret for dette på regionalt nivå og prostene i respektive prosti.
7. Kirkevergene holdes orientert om bispedømmerådets arbeid med nedbemanning og fellesråd, og menighetsråd gis mulighet til å sende uttalelser som legges ved saksframleggene til bispedømmerådets møtebehandling 5.2.2025.
Vedtak sak 62/24 12.desember 2024
1. Borg bispedømmeråd fastsetter utvalget av prestestillinger som vurderes for utfasing, enten helt eller delvis.
2. Stiftsdirektør gis fullmakt til å oppdatere dokumentene som følger saken, i tråd med innspill og drøftinger i rådet. Kriteriene for vurderingen tydeliggjøres.
3. Berørte sokn tilskrives og inviteres til å gi sin uttalelse til bispedømmerådet som følger til rådets behandling i møte 5.2.2025. Fellesrådene v. kirkevergene informeres. Saken drøftes med de tillitsvalgte, det føres protokoll som følger til bispedømmerådets møte 5.2.2025.