Hvordan følger man opp nasjonale kampanjer lokalt?
- Sett av tid til å jobbe lokalt med nasjonale kampanjer tre-to uker før kampanjen starter.
- Sørg for at nettsidene deres er oppdatert på kampanjens tema, ha kampanjens tema godt synlig på deres nettside. Sørg for at nettsiden treffer høyt på googlesøk, se hvordan HER, (tenk relevante søkeord for kampanjen)
- Bruk bilder og filmer fra ressursbanken i deres sosiale medier, planlegg publisering i kampanjeperioden. Kontakt aktuelle samarbeidspartnere innenfor kampanjens tema og få til publisering i andres sosiale medier lokalt (kommune, influenser, org/lag etc)
- Planlegg artikler om kampanjetema inn i menighetsblad og lokalavis. Finn fram gode eksempler og historier som løfter kirkens arbeid innenfor kampanjetema. Vinkle artikler ut fra medlemmenes og samfunnets behov. OBS, dette krever lengre tidshorisont enn to uker før kampanjestart.
Arrangementer, konserter etc. bør legges ut 4 mnd. før i SoMe og på www.skjerikirken.no
Kampanjeoversikt 2025
Hele året: Annonsering på Google og youtube.
Den norske kirke annonserer kontinuerlig på områder som dåp, bryllup og konfirmasjon på Google og YouTube. Dette kalles always on. I søk vil vi derfor dukke opp høyt i perioder også utenfor definerte kampanjeperioder.
1.februar- 16.februar Drop-in-Bryllup
Målet med drop-in-vielse er at folk som vil gifte seg får muligheten til det på en enkel og billig måte. Valentinesdagen 14. februar eller "magiske" datoer som 02022025, 25022025, 05052025 etc. er dager man kan prøve ut et slikt tilbud. I 2024 fikk tilbudet svært god omtale i TV, avis og sosiale medier. Annonsene vil være live i starten av februar. Pass derfor på å ha aktuelle arrangementer synlig i skjerikirken innen 15. januar. Bli med på Webinar drop in bryllup-kampanje - Borg Biskop og Bispedømmeråd 16.januar 2025. Finn ressurser her: - Ressursbanken, Den norske kirke (kirken.no)
5.mars-17.april Fasteaksjon Kirkens nødhjelp
Kampanjen ender med bøsseaksjon eller sponsorløp, eller til oppfordring til å vippse beløp. 6.-8.april. Materiell til sosiale medier, nettartikler og annet: https://www.fasteaksjonen.no/materiell/for-menighetene/
24.mars til 6.april Rekrutteringskampanje til utdanning i sosiale medier. Annonser vil lede trafikk til jobbikirken.no. Bli inspirert og del erfaringer 13.mars på Kick off rekrutteringskampanje - Borg Biskop og Bispedømmeråd. Ressurser finner du her: - Ressursbanken, Den norske kirke (kirken.no)
7.april til 21.april Påskekampanje
Annonser vil lede trafikk til skjerikirken.no, så forberedelser bør være å legge arrangementer tilgjengelig på skjerikirken.no. Pass derfor på å ha aktuelle arrangementer synlig i skjerikirken innen 19.februar. Bli inspirert og del erfaringer på Kick off Påskekampanje - Borg Biskop og Bispedømmeråd 27.februar. Ressurser finner du her: - Ressursbanken, Den norske kirke (kirken.no)
22.-27 april Diakoniens uke
Vi har satt uke 17 som Diakoniens uke. Det betyr fullt fokus på og deling av hva diakoni er og hvilke diakonale tilbud Dnk har å tilby. Hvordan gjør vi dette og hvilke erfaringer har vi fra fjoråret. Bli inspirert og del erfaringer på Webinar: Diakoniens uke - Borg Biskop og Bispedømmeråd 17.mars. Ressurser kommer:)
12.mai –1.juni Konfirmasjonskampanje - Tik Tok/SoMe
Disse sidene viser videre til menighetenes nettsider. Forberedelser bør bestå av å gjøre påmelding og informasjon om konfirmanttiden tilgjengelig og oppdatert på egne nettsider. Pass på å ha informasjon om lokalt konfirmanttilbud oppdatert innen 15. mars. Bli inspirert og del erfaringer på webinar 3.april på Kick off Konfirmasjonskampanje - Borg Biskop og Bispedømmeråd. Finn ressurser: - Ressursbanken, Den norske kirke (kirken.no)
2.juni til 22. juni Drop in dåp
Fra pinsen i 2024 og to uker fram er det nasjonal oppmerksomhet om drop-in-dåp. Vi håper at så mange kirker som mulig åpner for fleksible tidspunkt mellom 19.mai og 2.juni. Pass på å ha aktuelle arrangementer synlig i skjerikirken innen 25.april. Bli inspirert og del erfaringer 24.april på Kick off Drop-in dåpskampanje - Borg Biskop og Bispedømmeråd. Finn ressurser her: - Ressursbanken, Den norske kirke (kirken.no)
Lokal Kampanje skolestart- to dager før?
Mange menigheter har stor suksess med tilbudet to dager før- gratis tilbud til barn på planleggingsdager før skolestart. Dette kan være en anledning til å markedsføre både dette og kirkens tilbud høsten 2024. Husk å oppdatere Skjerikirken innen 10.juni.
13.oktober- 2.november Allehelgen
Allehelgen har blitt en viktig tid for mange. Kampanjens mål er å synliggjøre kirkens sorgtilbud og menighetenes arrangementer i allehelgenshelgen. Pass på at alle arrangementer er tilgjengelige i skjerikirken fra 1. oktober. Bli inspirert og del erfaringer 27.august på Webinar: Allehelgen/sorgarbeid - Borg Biskop og Bispedømmeråd. Finn ressurser her: - Ressursbanken, Den norske kirke (kirken.no)
18.november- 26.desember Jul!
Kampanje for å formidle kirkens julebudskap og synliggjøre menighetenes arrangementer i adventstid og jul. Pass på at alle arrangementer ligger tilgjengelig på skjerikirken innen 10. november. Bli inspirert og del erfaringer 6.11 på Kick off julekampanje - Borg Biskop og Bispedømmeråd. Finn ressurser her: - Ressursbanken, Den norske kirke (kirken.no)
Mer informasjon om kampanjer?
Du finner mer og oppdatert informasjon om kampanjer i regi av Den norske kirke her: - Ressursbanken, Den norske kirke (kirken.no)
Blant annet finner du en detaljert kampanjeoversikt med hva hver kampanje innholder og landingssider for kampanjene i sosiale medier.