Hvordan skal vi være kirke i sosiale medier nå?

Når samfunnet åpnes mer opp og vi kan møtes igjen, er det flere som står i skvis mellom å være til stede på ulike kirkelige arrangementer, men også fortsette arbeidet med å være kirke på digitale flater. - Fortsett med det som funker best, er rådet fra SoMe-ekspert.

Menighetspedagog i Spydeberg, Trude Skjeltorp, spiller inn en andakt til Facebook. Fortsett med å lage godt innhold i sosiale medier, er den klare beskjeden fra some-eksperten Astrid Valen-Utvik.

- Jeg tror det er viktig å spørre seg noen spørsmål slik at veien videre blir tydeligere, sier Astrid Valen-Utvik, leder av VU Valen-Utvik og ekspert på sosiale medier.

- Det kan være spørsmål som «Hva var det som trigget folk i sosiale medier i koronatiden? Er det noe vi gjorde da, som vi bør fortsette med? Hva engasjerte folk mest?» sier Valen-Utvik.

Hun trekker fram viktigheten av å være bevisst hva staben opplever som viktig å formidle akkurat nå.

Hun har følgende tips:

  1. PUBLISERINGSPLAN på stabsmøte. Få publiseringsplan inn som et fast punkt i stabsmøtene. Bestem dere for et nivå dere kan leve med, for eksempel to poster i uka pluss en strømmet gudstjeneste. Se eksempel på publiseringsplan i lenkene nederst i saken.
  2. ALLE BIDRAR: Sørg for at alle blir delaktige i å lage innhold, enten om det er bilde-, video eller tekstinnlegg. Da blir det ikke så sårbart om noen blir borte eller syke.
  3. ANALYSE: Benytt verktøyene innebygd i Facebook til å se hvilke innlegg som gir gode tall. Hvorfor går disse innleggene så bra? Se på innleggene som ikke har så mye rekkevidde, hvorfor går disse dårlig? Er det tidspunktet de er postet på? Selve innholdet? Språket?
  4. GODT INNHOLD: Formidle innhold som handler om tro, liv, mening og livsmestring, ikke bare informasjon om søndagens gudstjeneste eller barnegospel.
  5. ÅRSHJUL: Lag dere et årshjul for innhold på some, og lag innhold til det dere vet kommer i god tid. Julekalender kan lages i september, påskefortelling i februar osv.
  6. EVIGGRØNT INNHOLD: I rolige tider, lag innhold som ikke er bundet til spesielle arrangementer eller årstider. Det kan være en serie med poster som viser kirkekunst, «Min favorittsalme», at folk forteller sin beste opplevelse i kirka, intervjuer med ansatte («Bli kjent med staben!»), hverdagsbibelsitater, video hvor organisten forteller om orgelet eller lignende. Tenk hvem i staben som kan formidle noe unikt fra vedkommende sin arbeidshverdag. Eller hva med å engasjere noen frivillige i ulik alder til å lage innhold?
  7. TØR Å FEILE: Det er mye bedre å legge ut poster som går sånn halvveis bra, enn å aldri legge ut noe. Se punkt 3 hvis postene ikke går som ønsket. Hva går an å justere på? Hvordan kunne posten vært bedre?

Av Åshild Moen Arnesen

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"