- Jeg tror det er viktig å spørre seg noen spørsmål slik at veien videre blir tydeligere, sier Astrid Valen-Utvik, leder av VU Valen-Utvik og ekspert på sosiale medier.
- Det kan være spørsmål som «Hva var det som trigget folk i sosiale medier i koronatiden? Er det noe vi gjorde da, som vi bør fortsette med? Hva engasjerte folk mest?» sier Valen-Utvik.
Hun trekker fram viktigheten av å være bevisst hva staben opplever som viktig å formidle akkurat nå.
Hun har følgende tips:
- PUBLISERINGSPLAN på stabsmøte. Få publiseringsplan inn som et fast punkt i stabsmøtene. Bestem dere for et nivå dere kan leve med, for eksempel to poster i uka pluss en strømmet gudstjeneste. Se eksempel på publiseringsplan i lenkene nederst i saken.
- ALLE BIDRAR: Sørg for at alle blir delaktige i å lage innhold, enten om det er bilde-, video eller tekstinnlegg. Da blir det ikke så sårbart om noen blir borte eller syke.
- ANALYSE: Benytt verktøyene innebygd i Facebook til å se hvilke innlegg som gir gode tall. Hvorfor går disse innleggene så bra? Se på innleggene som ikke har så mye rekkevidde, hvorfor går disse dårlig? Er det tidspunktet de er postet på? Selve innholdet? Språket?
- GODT INNHOLD: Formidle innhold som handler om tro, liv, mening og livsmestring, ikke bare informasjon om søndagens gudstjeneste eller barnegospel.
- ÅRSHJUL: Lag dere et årshjul for innhold på some, og lag innhold til det dere vet kommer i god tid. Julekalender kan lages i september, påskefortelling i februar osv.
- EVIGGRØNT INNHOLD: I rolige tider, lag innhold som ikke er bundet til spesielle arrangementer eller årstider. Det kan være en serie med poster som viser kirkekunst, «Min favorittsalme», at folk forteller sin beste opplevelse i kirka, intervjuer med ansatte («Bli kjent med staben!»), hverdagsbibelsitater, video hvor organisten forteller om orgelet eller lignende. Tenk hvem i staben som kan formidle noe unikt fra vedkommende sin arbeidshverdag. Eller hva med å engasjere noen frivillige i ulik alder til å lage innhold?
- TØR Å FEILE: Det er mye bedre å legge ut poster som går sånn halvveis bra, enn å aldri legge ut noe. Se punkt 3 hvis postene ikke går som ønsket. Hva går an å justere på? Hvordan kunne posten vært bedre?
Av Åshild Moen Arnesen