Trangere økonomi gjør det nødvendig å vurdere antall prestestillinger

Som for mange andre virksomheter som er finansiert av offentlige tilskudd, er de økonomiske rammene for rettssubjektet Den norske kirke stadig mer krevende. Borg bispedømmeråd har vedtatt å starte en prosess med formål om å ta ned årsverk permanent for å komme i budsjettmessig balanse. Ingen ansatte skal i denne prosessen miste sitt ansettelsesforhold.

Trangere økonomi gjør det nødvendig å vurdere antall prestestillinger

De statlige bevilgningene Borg bispedømmeråd får er delt i to; en del til prestetjenesten og sekretariatet for Borg biskop og bispedømmeråd, den andre delen til trosopplæringsarbeid, diakon- og kateketstillinger. Basert på framlegg til statsbudsjett for 2025 anslår Kirkerådet en indeksregulering på 3,74 % for begge gruppene, det vil gi en samlet tildeling til Borg bispedømmeråd på om lag kr 220 mill. Ca. 90% av tildelingen går til lønn. Når lønnsveksten i flere år har vært høyere enn veksten i statstilskuddet får det konsekvenser for antallet årsverk.


Figuren viser utvikling lønnsbudsjett og tildeling 2022-2024, i 1000 kr.

Bispedømmerådet har startet prosess for å møte utfordringene
Fram til nå har Borg bispedømmeråd ikke fjernet stillinger, men har klart å spare penger ved vakansestyring. Det betyr at man sparer penger ved å vente med å tilsette i ledige stillinger og ikke sette inn vikar ved sykefravær og permisjoner. Det er begrenset hvor lenge man kan gjøre dette uten at det får negative konsekvenser. På sitt møte 19. september vedtok bispedømmerådet å starte en prosess for å redusere antall årsverk permanent. Å skape større forutsigbarhet og redusere den slitasjen vakansestyring gir over tid, er et av målene med prosessen.  
Vedtak BBDR sak 44/24: Borg bispedømmeråd tar økonomirapport pr 31.08.2024 til etterretning. Basert på den krevende økonomiske situasjonen grunnet høyere lønnsvekst enn den årlige økningen i tildelingen, vedtar bispedømmerådet å starte en prosess med formål om å redusere antall årsverk i bispedømmet, uten at noen blir oppsagt.

Foreløpig tidsplan for Borg bispedømmeråds prosess videre
  7. november vedtar bispedømmerådet rammer for sekretariatets arbeid med nedskalering av faste stillinger.

·       12. desember beslutter bispedømmerådet hvor mange og hvilke stillinger som skal vurderes for nedskalering.

·       5. februar 2025 vedtar bispedømmerådet hvilke stillinger som skal utgjøre den faste bemanningen i Borg bispedømme framover.

I prosessen fram til endelig vedtak vil berørte menighetsråd og fellesråd få mulighet til å uttale seg. Saksdokumenter i bispedømmerådets behandling vil være tilgjengelig her: Møter i Bispedømmerådet - Borg Biskop og Bispedømmeråd

Medvirkning ivaretas i informasjons- og drøftingsmøter med fagforeningene. Biskop og stiftsdirektør innhenter også innspill fra styret i Borg kirkevergelag gjennom faste møter i AU for Borg arbeidsgiverforum.

Utgangspunktet for bispedømmerådets prosess
Borg bispedømmeråd har opprettet 144,5 stillinger i prestetjenesten. For i det lengste å verne førstelinjen har bemanningen ved Borg bispedømmekontor blitt gradvis tatt ned de siste årene. Per i dag har bispedømmekontoret 8 årsverk i arbeid, og har med det, den minste administrasjonene blant bispedømmene. For å komme i budsjettbalanse og unngå videre vakansestyring i presteskapet vil det være nødvendig å ta ned mellom 8 og 12 årsverk. Det er om lag det samme nivået som vakansestyringen har utgjort. Det vil si at den faktiske kapasiteten i prestetjenesten totalt sett reduseres langt mindre enn antall årsverk som i løpet av prosessen fases ut. Samtidig vil det merkes at vi blir færre ansatte å dele oppgavene på, og gode prioriteringer blir viktig. Prostens ledelse, fagforeningenes deltakelse og verneombudenes ivaretakelse er alle viktige i omstillingsprosessene. Arbeidstidsavtalen og arbeidsplanleggingen i TID er verktøy som har som formål å danne gode rammer rundt tjenesten.

Kirkerådets leder: - Dekker ikke økte pensjonsregninger i Kirkerådet og bispedømmerådene
Det er fortsatt usikkerhet knyttet til den økonomiske situasjonen etter 2025. Kirkerådsleder Harald Hegstad er urolig for høye pensjonskostnader, som regjeringen ikke tar høyde for i sitt forslag. De siste årene har Den norske kirkes pensjonskostnader økt med 100 millioner kroner i året. - Dette tærer på egenkapitalen og vi vil gjøre det vil kan for å skjerme arbeidet lokalt. Men om ikke staten hjelper oss med pensjonskostnadene vil vi måtte kutte i både administrasjon, prestestillinger og tilskudd til lokalkirken. Vi ønsker å bruke penger på menneskemøter, sier lederen av Kirkerådet.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"