Kirken gir positiv opplevelse for medlemmer

To av tre medlemmer hadde en positiv opplevelse sist de var i kirken viser ny medlemsundersøkelse fra kirken i Borg. – Medlemsundersøkelsen gir oss viktig informasjon om medlemmenes tro og tanker om kirken, sier biskop Atle Sommerfeldt. - undersøkelse viser at det store flertallet av medlemmene i Den norske kirke i Borg tror eller tviler på Gud.

På påstanden "Jeg har et godt helhetsinntrykk av Den Norske kirke" svarer en av fire positivt.

-For oss er særlig spørsmålene om kommunikasjon og informasjonskanaler viktige, sier kirkeverge Gisle Kavli i Fredrikstad. At medlemmene vil ringe eller besøke et lokalt kirkekontor om de lurer på noe om kirken forteller oss at satsingen på kirketorget vårt har vært riktig. Undersøkelsen viser også at vi ikke behøver å være redde for å kommunisere mer med medlemmene våre.

Røde, gule og grønne medlemmer
Som Norges største medlemsorganisasjon med 3,7 millioner medlemmer er det nødvendig med verktøy for å målrette medlemskommunikasjonen vår, sier kommunikasjonsrådgiver Karianne Hjørnevik Nes. -Inspirert av kirken i Sverige har vi undersøkt om det gir mening å dele medlemmene inn i grupper avhengig av tro og hvor ofte de besøker kirke eller kirkegård. Undersøkelsen viser at det gjør det. Vi ser en rekke ulike preferanser mellom gruppene som kan hjelpe oss i å kommunisere bedre med alle medlemmene våre. Det er viktig å presisere at fargene er ikke ment som en kategorisering av medlemmene, men som et verktøy for å målrette kommunikasjon til alle medlemmene.

Medlem i Den norske kirke lokalt eller nasjonalt?
Et interessant resultat er at de fleste medlemmene ikke skiller på Den norske kirke lokalt eller nasjonalt. Ikke overraskende er det de grønne medlemmene som i størst grad tenker at de medlem av Den norske kirke lokalt, mens det er flest i den gule gruppen som tenker at de er medlem i Den norske nasjonalt. Rundt 50 % i hver av gruppene skiller ikke mellom lokal og nasjonal kirke.

Om medlemsundersøkelsen i Borg bispedømme
Undersøkelsen er et samarbeid mellom Fredrikstad fellesråd, Borg bispedømmeråd og Kirkerådet. Hensikten var å følge opp strategi 2 i Dnk Borgs strategiplan: Helhetlig og målrettet kommunikasjon med medlemmene. Undersøkelsen ble gjennomført som panelundersøkelse på web i regi av Norstat. Tusen medlemmer i Den norske kirke i Borg fikk 28 spørsmål om tro, praksis, preferanser, kjennskap mm. I uke 50-52 i 2018.

Du kan finne mer detaljer fra undersøkelsen i presentasjonen under her.

Du kan se en kort presentasjon av undersøkelsen i video på facebooksiden vår: https://www.facebook.com/kirkeniborg/videos/355360515119340/

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"