Utvikling av materialet
Det pedagogiske opplegget er det Bente Sverdrup, tidligere menighetspedagog og nå prestevikar i Ullensaker menighet, som hadde ideen til. Gjennom å dele ideen sin med gravplassarbeider Roger Karlsen, ble drømmen fort virkeliggjort. Selve rammen til skyggeteateret snekret han raskt sammen og monterte med et håndtak slik at den er lett å bære med seg. Nå kan materialet brukes både i kirken, og på besøk i skoler og barnehager.
Rammen er lett å frakte med seg og har to dører som åpnes bakover for at den skal kunne stå, og for å gjemme det som skjer bak lerretet.
For ytterligere støtte medfølger det to trestøtter når den skal stå åpen.
Figurene
Figurene til skyggeteateret er også laget på dugnad av gravplassarbeider Lillian Thorbjørnsen, prest Ragnhild Hansen Watz og menighetspedagog Lajla Marie Sydtangen. De blir produsert ut i fra hva som er behovet. Foreløpig har de utviklet materiale til juleeveangeliet, hellige tre kongers dag, påskefortellingen og historien om Sakkeus. Figuerene er laget i svart papp og laminert for lang holdbarhet. Figurene festes på blomsterpinner stukket i oasis. Det er viktig å passe på alt er i riktig høyde i forhold til rammen. Stjerner og engler henges opp øverst i rammen. Erfaringer har lært dem at fiskesnøre er bedre egnet enn sytråd til oppheng.
Skyggeteateret sett fra baksiden. For å få riktig stemningslys har de kledd lampene med oransje cellofan.
Fortellingen
Inspirasjon til fortellingene har de hentet fra "Bibel for barn". Lange tekster forkortes slik at de blir brukervennlige. Musikk er også viktig for å sette tilskuerene i rett stemning. Til juleevangeliet passer "Silk Moon" fra Spotify som vakker bakgrunnsmusikk. De lar tonene fra musikken innlede, før de starter med å lese og flytte figurer. Mellom hver scene skrur de opp musikken litt, før de igjen demper den og leser videre. Eller man kan finne sanger som passer til å dele opp scenene, som passer fint for de ulike dagene i påskefortellingen.
I denne utgaven har de funnet inspirasjon til fortellingene.
Avslutning
Denne undervisningsformen passer godt for barnehage og skoleklasser på de laveste alderstrinnene, i tillegg har de opplevd god respons når de har hatt med skyggeteateret på sykehjem. Undervisningen er inkluderende og kan tilpasses alle ved at ulike sanser tas i bruk. Planen er å jobbe videre med inkluderingsperspektivet og utvikle måten å formidle på. De har tenkt på om opplegget også kan egne seg til bruk blant flyktninger som ikke har lært seg norsk ennå.
På alle samlingene passer de på å presentere seg først og si hva de jobber med. Er de i kirken lar de barna se seg rundt i kirkerommet og stille spørsmål. De snakker om prestens klær og kirkeårets farger i tråd med hva elevene skal lære i KRLE-faget på skolen.
Mange vil kanskje si at skyggeteater er litt gammeldags, men deres erfaring er at barna virkelig følger med og nyter den helt enkle fremstillingen og roen som skapes i øyeblikket. Og musikken er prikken over i`en for å sette stemningen.
Fikk du lyst til å prøve dette har de laget en huskeliste til hjelp:
- Bord som skyggeteateret kan stå på
- Et tøystykke stort nok til å dekke fronten på bordet slik at den som står bak ikke synes
- Skjøteledning til lys og eventuelt lyd
- Høyttaler med bluetooth
- Mobiltelefon
- Lamper til å lage skygger med
- Figurer
- Blomsterpinner
- Tape
- Oasis
- Tegnestifter
- Hvitt tøystykke som lerret
- Ramme
- Tekst
Foto: Javier Berrocal
Hilde med tromme og Lajla Marie Sydtangen med salmebok.