Mer enn det daglige brød

Livets brød er tema for sokneprest Geir Gravås sin andakt denne dagen - i vår tekstrekke «Ord til trøst, tro og håp».

Mer enn det daglige brød

Joh. 6. 33-34: Guds brød er det brødet som kommer ned fra himmelen og gir verden liv.»  Da sa de til ham: «Herre, gi oss alltid dette brødet.» Jesus svarte: «Jeg er livets brød. Den som kommer til meg, skal ikke hungre, og den som tror på meg, skal aldri tørste.»

Har du sett bildet «Friskt brød» som Christian Krog malte i 1879?
En kvinne holder et brød opp foran seg og skjærer forsiktig skivene med horisontale bevegelser. Hun skjærer brød og gjør korsets tegn.

Helt opp til vår tid har mennesker bakt brød i norske hjem og risset inn korsets tegn på brøddeigen før den ble satt til siste heving. Brødet bar korstegnet til det var spist opp. Brødet i nattverden bærer også korstegnet. Brødet er hellig!

Jesus har akkurat mettet 5000 i ørkenen. Han viser tilbake til da folket samlet manna i ørkenen. Manna kunne ikke lagres. Det var bare til det daglige brød, dag for dag.

Jesus bruker et sterkt bilde om seg selv. Han er livets brød. Han er mer enn det daglige brød. Spiser du dette brødet skal du leve.

Flere enn meg har vel opplevd brødet så lett at matpakken ikke holder dagen ut?  Kanskje inneholder brødet også ingredienser som du ikke tåler?

I min barndom ble jeg kjent med brødet «ankerstokk». Noen butikker selger det enda. Det er grovt og skal mette lenge. «Ankerstokk»!?

Jesus er vårt fastpunkt i usikre tider. Han er ankeret når det stormer. Han tar oss ved hånden og leder oss trygt hva som enn møter oss. Vi er aldri alene. Her finnes ingen «ukjent soldat». Han er vår eksistensielle sikringskost, kjernen i vår tro og eksistens. Vi skal aldri hungre eller tørste! Vi er hellige, fordi han er hellig.

Friskt mot!

Geir Henrik Gravaas.
Sokneprest i Hommelvik.

------------

Tidligere andakter i rekka «Ord til trøst, tro og håp»:

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"