Fred være med dere

«Det må ligge Jesus veldig på hjerte å løfte frem disse trøsterike og håpefulle ordene om fred», skriver Pål Ove Lilleberg. Han er sokneprest i Børsa og Skaun.

Fred være med dere

Her i Skaun hadde vi den første åpne gudstjenesten etter nedstengingen på pinsedag. Det ble litt sterkt å preke over teksten som var satt opp på denne søndagen. Vi fikk høre om Jesus som gikk gjennom stengte dører og viste seg for disiplene sine. I tillegg viste han dem sine naglemerkede hender og såret i sin side. Det var ingen tvil. Den oppstandne Jesus stod midt i blant dem.

I likhet med disiplene hadde vi også stengt oss inn av frykt for et virus som har spredd død, sorg og fortvilelse på sin ferd gjennom verden. Disiplene hadde stengt seg inne av frykt for jødene. Nå var de redd for å møte samme skjebne som Jesus.

Men plutselig stod Jesus midt iblant dem og sa: «Fred være med dere!» Det er en hilsen han også gjentar, så det må ligge Jesus veldig på hjerte å løfte frem disse trøsterike og håpefulle ordene om fred.

De fleste forbinder nok fred med fravær av krig. Andre vil kanskje si at fred er å finne roen og stillheten bort fra larm og ståk. Atter andre vi si at fred er fravær av det som er vondt og vanskelig.

Men det er annerledes med den fred Jesus vil gi oss. Den er ikke som den fred verden snakker om, det vil si fravær av noe. Guds og Jesu fred handler om nærvær, nærvær av det hellige og det guddommelig. Denne freden reiser oss opp og gir styrke til å møte livets gode og vanskelige dager.

Ronald Fangen, forfatter og motstandsmann under krigen sier i en preken han holdt under krigen: «Hvor mange millioner mennesker opplever ikke i dag at hans løfte er sant, at hans fred bærer dem mens bombene faller….» Det er et sant ord. Jesu fred evner å bære både i medgang og i motgang.

Fred være med deg!

Pål Ove Lilleberg
Sokneprest i Børsa og Skaun

---------------

Tidligere andakter i rekken «Ord til trøst, tro og håp»:

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"