Årsrapport 2018 for Sør-Hålogaland bispedømme

Kirka betyr mye for veldig mange mennesker. 80,5 % av befolkningen i Nordland er medlem i Den norske kirke.

Årsrapport 2018 for Sør-Hålogaland bispedømme

Den 15. mars publiserte Statistisk sentralbyrå (SSB) tallmateriale for Den norske kirke for 2018.

80,5 % av befolkningen i Nordland er medlem i Den norske kirke.

• Økning med antall konserter og kulturarrangement

Videre ser vi en spennende utvikling av arbeidet med konserter og kulturarrangement. Stadig flere finner veien til kirka gjennom å delta på konserter og kulturarrangement. I 2018 var det en økning på 8 % i antall konserter og kulturarrangement i bispedømmet, fra 700 i 2017 til 758 i 2018. I tillegg en prosentvis økning på 5 % i antall deltakere fra 85 831 til 89 849. Dette er i utgangspunktet høye tall, og Sør-Hålogaland er det bispedømmet med den høyeste prosentvise økningen i antall konserter og kulturarrangement i hele landet.

Kirkemøtet 2018 (Den norske kirkes storting) satte «Veivalg for Den norske kirkes kunst og kultursatsning» (KM 11/18), som et viktig satsningsområde for kirken videre. Ikke minst knyttet til det rike kulturarbeidet som mange kirkemusikere står i bresjen for, forteller kirkefagsjef Torkel Irgens, i Sør-Hålogaland bispedømme.

Hver uke er det aktivitet i de fleste kirkehusene i bispedømmet, gudstjenester, konserter, trosopplæring, korøvelser, begravelser, konfirmantundervisning, åpne kirker for lystenning og bønn, temakvelder og andre samlinger.

Det er en myte at kirkene våre stor tomme, og det er enda større myte at folk ikke bruker kirkene forteller biskopen i bispedømmets årsrapport.

Kirkehusene betyr mye for troen til mange mennesker i vårt bispedømme. Den trygghet og stabilitet og ikke minst historie som kirkehusene representerer for folk flest skal ikke undervurderes.

Vi har mange skatter i form av kirker her i bispedømmet. Det er kirker med en spesiell historie, det er kirker med gamle klenodier i utsmykning og interiør, det er kirker med moderne design og arkitektur, det er kirker som ligger som perler i et landskap, det er kirker som vitner om folks kjærlighet og omsorg, det er kirker med vakker kunst. Kirkene er viktige samlingssteder i lokalsamfunnet, i både glede og sorg, i hverdag og fest.

• Dåpsfokus

Antall dåpshandlinger, viser en nedgang fra 1506 til 1438, det vil si en nedgang på 4,5 %. Prosenttallet blir høyt fordi det ikke tar høyde for svingninger i størrelsen på årskullene.

Likevel er det et imponerende stabilt tall, med prosentandel av døpte 1 åringer på 79,7% i 2018, og 80,7% i 2017. Det viser at dåpstallene i bispedømmet fortsatt er stabilt høye. Den nedgangen som vi kan se i andre deler av landet, har ikke skjedd i vårt bispedømme foreløpig. Vi har et stort fokus på tilgjengelighet for dåp i alle menighetene.

Selv om det fortsatt er stor oppslutning om kirken, er det færre som helt naturlig velger dåp for sine barn. Vi vil arbeide mer med selve dåpsteologien, og fornye språket og innholdet rundt hva dåp er og hva dåp gir. At dåpen har et sterkt nådeperspektiv i seg, og at dåpen sidestiller alle mennesker og understreker vårt likeverd, er sider ved dåpen som mennesker i vår tid kan kjenne berører dem. Foreldre må bli fortalt om dåpens mysterium inn i vår samtid og at dåpen er den største gaven vi kan gi våre barn, forteller biskopen.

• Utfordring, rekruttering av prester

2018 har vært et år der Sør Hålogaland bispedømme har hatt store utfordringer med rekruttering til prestestillinger. Vi har underskrevet 71 vikaravataler dette året, mot 61 i 2017. Ved årsskiftet har vi 22,5 ledige prestestillinger, mot 16 i 2017 og 14 i 2016. 15,5 av disse har vært dekket helt eller delvis opp av vikar. Takket være flinke vikarer og gode løsninger har vi klart å holde aktiviteten i menighetene oppe. Et synlig bevis på dette er at det er små endringer i tallene generelt, og at vi faktisk har hatt en økning i antall gudstjenestedeltakere fra 2017 til 2018.

Sett i lys av at det utdannes færre prester og andre vigslede stillinger enn de som slutter, utfordres vi til alternative løsninger for å kunne holde gudstjenesteliv og menighetsarbeid tilstrekkelig oppe. Å få flere unge til å velge kirkelig utdanning er en stor og langsiktig utfordring for hele Den norske kirke.

Sør-Hålogaland bispedømme ønsker å være en åpen folkekirke med visjonen: Ei åpen dør, i tro håp og kjærlighet. Det er viktig at Den norske kirke er landsdekkende. Dette har historisk vært en stor styrke for kirkens betydning i folket.

Hele årsrapporten finner du ved å klikke på lenken nedenfor.