- Videre med det viktigste

Nærmere 3.000 var til stede på gudstjenesten som avsluttet NMS' sommerfest søndag. Hele 18 nattverdstasjoner trengtes! Biskop Ivar talte om å kaste hengelåsene - og ta imot Jesus.

Sør-Afrikansk gospelkvartett også på festkvelden i Expo lørdag, med 2.500 tilstede. Foto: May Lisbeth Hovlid Aurdal.

Gudstjenesten i Expo ble ledet av sokneprest Synøve Roalkvam og generalsekretær Jeffrey Huseby, mens Voice of Joy, Stavanger Gospelcompany og Sør-Afrikansk kvartett ledet det musikalske.

Helge Gaard, prost på Karmøy, ble valgt til ny landsstyreleder i NMS. Han forteller fra gudstjenesten:

- Det var 2.648 personer til nattverd med 18 nattverdsstasjoner. Dette var som å være på store gudstjenester på Madagaskar, bortsett fra at denne gudstjenesten var unnagjort på en time og 20 minutter. Takkofferet til NMS ble kr 389.582. Totalt i løpet av uka er det gitt kr. 1.184.543, skriver Gaard på Facebook.

Sommerfesten ble ellers et svært vellykket og imponerende arrangement, med Salmefest i Sentrum som ett av flere høydepunkt. Hele 3.000 samlet seg på Domkirkeplassen for å høre blant annet Ole Paus, Helene Bøksle og Per Arne Dahl.

Her kan du lese søndagens preken, av biskop Ivar Braut:

Hva betyr det egentlig å forkynne Jesus for alle?
Jo, at alle skal få høre det gode budskapet – at Jesus aldri kan glemme oss. Men hva er det han vil oss, da? Vil han samle noen få disipler og sette hengelås og låse godt og ha det trygt der vi er?

Men han vil ikke det. Han kom til disiplene da de hadde låst dørene. Det var den dagen Jesus hadde stått opp fra døden. Og tre dager før – på Skjærtorsdag – hadde han gitt vennene sine nattverden – brød og vin – og sagt: Det er jeg som møter dere. Det er meg dere får. Slik skal dere gjøre det hver gang dere tenker på hvem jeg er. - Derfor har vi nattverd her i dag, fordi Jesus har gitt seg selv til oss. Det er ofte givende å se nærmere på hva de opprinnelige ordene – de greske ordene i Nytestamentet – betyr. «Dette er min kropp som gis for dere». Vi tenker vel ikke at ordene «for deg» skal bety noe spesielt. Hypér står det, og det betyr «for dere». Men dette ordet innebærer at det er til beste for, i favør av, til glede for den som tar imot. Dette er min kropp som gis til beste for dere. Det er Jesus vi får. Til glede for oss. Til håp. Hypér!

Dagen etter Skjærtorsdagen, på Langfredagen, døde han på korset. Vi kaller det for en soningsdød. Han gav sitt liv for oss. Han døde av kjærlighet til alle. Han gav sitt liv som en løsepenge. «Se der er Guds lam som bærer verdens synd» sa døperen Johannes og pekte bokstavelig talt på Jesus.

Åpne hengelåsene
Han bytter plass med oss. Han tar vår plass og bærer vår skyld. Vi får hans plass – ren og rettferdig. Det salige plassbyttet, sa Luther så treffende. Dermed er Jesus så mye mer enn et forbilde. Han er Frelseren. Det er vårt håp. Uten ham var ingen frelse mulig. Da måtte vi selv bære syndene. For mennesker er det umulig, men ikke for Gud. Alt er mulig for Gud. Han kommer med nåde. Vi er dyrt kjøpt.

Dette er det Jesus vil. Derfor kan vi åpne hengelåsene, hive de bort og si: Kom til Jesus, ja faktisk: Ta imot, for det er han som kommer til oss. Han vil at vi skal gå i følge gjennom livet. Jesus gir nåde.

Hva betyr det å forkynne Jesus for alle? Jo, at vi bruker den muligheten vi har til å dele troen på Jesus. Derfor forteller vi i ord og handling om Han her vi bor. Derfor har vi ei kirke og vi tilhører en menighet. Der vi bor. Og hva slags kirke vil vi så være der vi bor?

En kirke som forteller i ord og handling at Jesus finnes og at han ber oss: Følg meg. Han sa det en gang til disiplene. Han sier det den dag i dag. Derfor vil vi dele troen på Jesus, og det er det som får andre ting til å skje. Da faller brikkene på plass. Men framfor alt vil vi bekjenne Jesu navn, ikke ta anstøt av Jesu navn og frelsen han gir, men takke for at vi selv ved dåp og tro har fått del i frelsen. Dette kunne ikke noe menneske tenke seg fram til. Dette kom ikke opp i noe menneskehjerte. Gud gjorde det umulige!

Videre med det viktigste
Vi vil være en kirke som jubler over å få møte nåden fra Gud. Da skal vi også slippe den tanken at vi skal prøve å framstå som en perfekt kirke som nesten er fullkommen. Det kan vi bare glømme. Det er vi uansett ikke. Vi er kirke i et leirkar.

Og likevel: Vi vil, vi vil satse, vi vil stå på for medmenneskenes skyld. Her vi bor. Og i andre land. For eksempel i Estland og Kamerun og Japan. For 175 år siden var det noen her i byen som startet et selskap! De var blitt så grepet, så interesserte i å fortelle om Jesus til alle i hele verden. F.eks. i Zululand! Nå er det vår tur. Til å bruke muligheten vi har. Fordi Jesus har møtt oss.

Vi vil gi det videre. Videre med det viktigste. Og så sier vi selv i dag: Takk for nåden. Takk for den ufortjente nåden i Jesus Kristus. Takk for at hengelåsen er tatt bort. Syndene er strøket ut. Og framtida er lys. Egentlig er framtida skikkelig lys! Det vil vi dele.

Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige ånd som var, er og blir en sann Gud fra evighet til evighet. Amen.

 

Her på NMS' Facebookside kan du se film fra gudstjenesten, og mange andre av arrangementene i Sommerfesten.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"