Kirken.no bruker såkalte cookies til trafikkmåling og optimalisering av innhold. Hvis du klikker «Jeg forstår, lukk meldingen» aksepterer du at vi bruker cookies på sidene. Vil du vite mer om cookies, trykk «les mer».

Jeg forstår, lukk meldingen

Les mer

Påske-arkiv 2020

God påske! Her kan du lese sokneprest Kjersti Gautestad Norheim sin påskepreken. Vi har også samlet påskepodkaster og de videosendte gudstjenestene som ble holdt i påsken. Rett og slett en mulighet til å oppleve påsken i reprise!

Kristus er oppstanden. Ja, han er sannelig oppstanden. Slik har kristne over hele verden hilst hverandre på første påskedag. Det kan vi også i år, for selv om vi ikke vet hva som venter oss de neste dagene fører påsken oss inn i en ny tid. De siste førti dagene før påske var det fastetid i kirken. I dag begynner en ny førtidagersperiode. Den handler ikke om å faste, men om å lete og å ta imot. Og det er ikke likegyldig hvor vi leter.

Dagens evangelium er hentet fra Lukas kapittel 24:

Ved daggry den første dagen i uken kom kvinnene til graven og hadde med seg de velluktende oljene som de hadde laget i stand. Da så de at steinen var rullet fra graven. Og de gikk inn, men fant ikke Herren Jesu kropp. De visste ikke hva de skulle tro, men med ett sto det to menn hos dem i skinnende klær. Kvinnene ble forferdet og bøyde seg med ansiktet mot jorden. Men de to sa til dem: «Hvorfor leter dere etter den levende blant de døde? Han er ikke her, han er stått opp. Husk hva han sa til dere mens han ennå var i Galilea: «Menneskesønnen skal overgis i syndige menneskers hender og korsfestes, og den tredje dagen skal han stå opp.» Da husket de hans ord. Og de vendte tilbake fra graven og fortalte alt dette til de elleve og til alle de andre.»

Det skjedde ved daggry, i det lyset var i ferd med å fortrenge mørket. Kvinnene var på vei ut til graven. De var fylt av sorg, og skrittene deres var tunge. De var fortsatt i mørket, men så begynte det å lysne. Da de kom ut til graven fikk de se at steinen var rullet bort. Det er ikke sikkert de forstod det helt, men graven var tom. Jeg ser for meg hvordan solen brøt gjennom og gradvis fortrengte mørket i det de møtte de to budbærerne som sa at de ikke trengte å lete etter den levende blant de døde.

«Hvorfor leter dere etter den levende blant de døde?» spurte de. For Jesus var ikke i graven, og i de førti dagene som fulgte møtte Jesus mennesker der hvor de var. Maria var ved graven da Jesus møtte henne. Andre satt bak stengte dører da han kom. Noen var på vei hjem da Jesus kom og gikk ved siden av dem. Tomas fikk se slik at han kunne tro. Peter var på jobb og ble møtt med tilgivelse. Til slutt dro de alle hjem, og der - i Galilea - fikk de møte Jesus igjen.

Kristus er oppstanden. Ja, han er sannelig oppstanden. I natt lød disse ordene i Birkeland kirke. Det ble feiret påskenattsgudstjeneste. Kristuslyset ble tent. Mørket ble jaget bort. Det ble bedt: «Derfor ber vi deg, Herre: La dette lys brenne uten opphør og drive bort mørket fra denne natt.» Og så ble minnet om at Kristi lys ikke bare jager mørket som var da, men også alt mørke som finnes i våre liv.

For det finnes mørke, også i våre liv. Og i møte med dette mørket, i møte med vår sårbarhet, er det avgjørende hvilken fortelling vi forteller oss inn i, hvilken fortelling det er som får danne rammeverk for våre liv. Påskefortellingen er en slik historie. Påskefortellingen rommer alt. Det er liv og død. Det er sorg og mørke. Men det er også lys og håp, og så er det nytt liv. Da vi ble døpt ble våre liv plantet inn i denne fortellingen. Det skjer hver gang vi feirer dåp. I dag skal det skje igjen i Birkeland kirke, for selv om kirken ikke er åpen på samme måte som den pleier, skal vi feire dåp. To små barn og to konfirmanter skal få sine liv vevd inn i oppstandelsesfortellingen. For: I lyset av oppstandelsen får vi høre til, og her får vi leve uansett hva som skjer oss i dag eller i dagene som kommer. Jesus vant over døden. Lyset fra oppstandelsen jager mørket bort, og Han kommer oss i møte midt i våre liv.

Kristus er oppstanden! Ja, han er sannelig oppstanden!

Skrevet av Sokneprest Kjersti Gautestad Norheim.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"