Våren og Guds nærhet

Andakt til 10. mai, 5. søndag i påsketiden, over Johannes 15,1–8. Ved menighetspedagog Heidi Husevåg.

Våren og Guds nærhet

Bilde: Epleblomstring i mai, foto Amund Berger.

Bibeltekst: Johannes 15,1–8:

1Jeg er det sanne vintre, og min Far er vinbonden. 2Hver grein på meg som ikke bærer frukt, tar han bort, og hver grein som bærer frukt, renser han så den skal bære mer. 3Dere er alt rene på grunn av det ordet jeg har talt til dere. 4Bli i meg, så blir jeg i dere. Slik som greinen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare hvis den blir på vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt hvis dere ikke blir i meg. 5Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre. 6Den som ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en grein og visner. Og greinene blir samlet sammen og kastet på ilden, og de brenner. 7Hvis dere blir i meg og mine ord blir i dere, be da om hva dere vil, og dere skal få det. 8For ved dette blir min Far æret, at dere bærer mye frukt og blir mine disipler.

Våren er her. Trærne får blader, busker skyter skudd og blomster folder seg ut. Nå ser jeg tulipanene hos naboen er kommet. De har rød farge i år også. Naturen vitner om sin skaper. «Jeg tror på Gud Fader, himmelens og jordens skaper.» Det virker som det er lettere for flere å si dette om våren. Våren her i nord er spesiell.

En student fra et land i Afrika, glemmer ikke våren i Norge. Han hadde kommet hit på vinteren og ingen hadde fortalt ham noe om våren. Han syntes at naturen her nord var ganske brun og vissen, men var ikke så opptatt med akkurat det. Når det begynte å spire på marken og trærne ble grønne, var det for ham som et mirakel. Han syntes han opplevde et møte med Gud sin skaper. Alt ble annerledes, vakkert og nytt.

«Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre.» står det i Johannes evangelium kapitel 15 og vers 5. Dette er litt av søndagens tekst.

Før oppfattet jeg at Jesus sier at han er stammen på treet. Jeg så for meg et norsk epletre. Vintrær visste jeg ikke så mye om. Kanskje tenkte jeg at han var røttene også. Men vi menneskene var greinene på treet og her skulle det komme frukt. Men det er ikke det som står. Det står at Jesus er treet. Han er både røttene, stammen og greinene. I dette bildet er vi bare greiner som kan bære frukt ved Guds hjelp. Gud ønsker å være nær oss og sammen med oss. I bibelteksten står det videre i vers 7: «Hvis dere blir i meg og mine ord blir i dere, be da om hva dere vil, og dere skal få det.» Vi kan være sammen med Gud og bli kjent med ham ved å lese i Bibelen og ved å be.

Jeg folder mine hender og ber Gud velsigne meg og mine, men jeg får ikke alltid det jeg ber om. I det siste har jeg tenkt at når mennesker på Jesu tid kom til ham, skjedde det uventede ting. Folk ble friske. Men av og til sa Jeus noe som overrasket dem. Det kan være spennede å lese hva Jesus sa og gjorde.

I disse rare tidene med korona og mye usikkerhet, er det godt å kunne be til Gud som er både skaper, frelser og hjelper. En vet kanskje ikke alltid hva en skal be om. Hva er Guds vilje? Det kan være godt å be eller synge en salme. Det er andre som også har opplevd vanskelige tider og har klart å uttrykke det bedre enn oss selv. En sang som flere enn meg finner hjelp i er «Fall til ro» av Gregers Lundh. Refrenget er slik:

Fall til ro og kjenn at jeg er Herre.
Fall til ro, ja sett deg bare ned.
Fall til ro og kjenn at jeg er din Gud,
Jeg vil gi deg av min fred.

Hør sangen på YouTube, slik den opprinnelig ble framført av gruppa Kari Hansa & Gregers Hes. Sang: Kari Saastad.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"