Den hellige ånd og nådegaver

Andakt for 24. mai, søndag før pinse, over Johannes 15,26–27. Ved diakoni­medarbeider Vigdis Lindberg Juliussen.

Den hellige ånd og nådegaver

Bibeltekst Johannes 15,26–27:

Når Talsmannen kommer, han som jeg skal sende dere fra Far, sannhetens Ånd som går ut fra Far, da skal han vitne om meg. Men også dere skal vitne, for dere har vært hos meg fra begynnelsen av.

Nå er vi kommet til den tiden hvor Jesus hadde dratt til himmelen, og disiplene ventet på det som var lovet dem. De ventet på at Gud skulle sende Den hellige ånd til jorden og at han skulle vitne om Jesus. De fikk beskjed om at når det skjedde, så skulle også de vitne om Jesus.

I pinsen kom Den hellige ånd og Gud ble i mennesket. Det er voldsomt å skulle ta innover seg at Gud har tatt del i meg, akkurat slik jeg er, med mine mangler og mine synder. Det er vanskelig å forstå.

Dersom vi klarer å hvile i det og heller se på hvilken betydning det har for oss, kan det kanskje bli mer håndterbart. Vi kan flere steder i Bibelen lese om hvordan Gud har gitt oss såkalte nådegaver gjennom Den hellige ånd. Evner, funksjoner, oppgaver og handlinger som hver og en av oss er kalt til. Det presiseres at det ikke er et mål at alle skal tale profetisk, eller at alle skal være hyrder, men at alle har sin egen oppgave.

Hvilken nådegave man har er for mange vanskelig å sette fingeren på. Mange av oss har ikke et så bevisst forhold til dette med nådegaver, men alle har vi noe vi er gode på og som vi gjerne deler med andre. Jesus sammenligner de ulike nådegavene med å være lemmer på én kropp, der alle har sin oppgave og Gud er hodet, selve hjernen i maskineriet.

For oss i dag betyr Den hellige ånd og nådegavene vi har fått, at det er litt Gud i oss alle. Alle har sin plass i fellesskapet og har noe spesielt å bidra med. Som vi leser i evangelieteksten, skal både Den hellige ånd og vi mennesker vitne om Jesus. Livet går opp og ned for oss alle, noen ganger kan vi bære, andre ganger trenger vi å bli båret. Styrken ved å være et fellesskap er at vi kan stille opp for hverandre, dette er vi også kalt til å gjøre for å vitne om Jesus.

I 2020 kan dette være å ringe noen som er mye alene, be for menigheten eller våre samfunnsledere, gi av tiden din ved å lytte til et barn eller en nabo, det kan være å invitere noen på en rusletur eller å spre Guds ord gjennom samtale, andakt eller lovsang. Alt dette er nestekjærlighet i praksis.

Noen ganger kan vi trenge litt ekstra frimodighet for å tørre å bry oss. Da synes jeg det er fint å lene meg på at dette er ikke min egen prestasjon, det er Den hellige ånd som virker gjennom meg og gir tyngde i det jeg gjør. Det er litt Gud i oss alle, og det skal vi vise. De som ikke tror skal merke at det er en overveldende kjærlighet i det vi gjør, og at det er ikke vårt eget verk, men Guds. Hver og én av oss er en del av Gud her på jorden.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"