Andakt uke 1 2019

Andakten er skrevet av Jørgen Grimelid

Andakt uke 1 2019

Julaften ligger noen dager tilbake i tid. Da pakket de fleste av oss opp gaver. Noen har sett på gavene og muligens satt noen av dem litt til sides, mens andre har bestemt seg for å benytte innbyttelappen som fulgte med. Atter andre har begynt å se nærmere på en eller flere gaver og gjerne tatt dem i bruk.

For over to tusen år siden ga Gud oss alle en stor gave. I andaktsteksten kan vi lese om en mann med navn Simeon som ventet på Guds gave til Israel og til oss.

Vi kan stille oss spørsmålet om det er Simeon, Jesus eller Den Hellige Ånd som er hovedpoenget i teksten. I utgangspunktet virker det som om det er Simeon som er mest sentral, med litt ettertanke vil vi se at han er et virkemiddel som hjelper oss til å se Den Hellige Ånd og dens evne til å vise oss Jesus.

Den Hellige Ånd hadde gitt Simeon et løfte. Han skulle få se Guds Sønn før sin død. I dette løftet ser vi konturene om hvordan Gud leder gjennom de lange linjer. Høydepunktet i Simeons lange liv i etterfølgelser til Guds ord, skulle komme til å være det øyeblikket da han får se Jesus, rettere sagt Messias som Guds Sønn.

Som Gudfryktig hadde Simeon tatt Gud med inn i sine avgjørelser. Han søkte Gud trofast i bønn, lesing av det gamle testamentet og sitt nærvær i templet. Han var åpen for Åndens daglige nærvær. Her ligger det en oppfordring til oss i dag.

 

Simeon var en stille mann som tok vare på Guds ord og løfter. Hans trygghet til Guds klare ord og løfte satte ham i stand til å gjenkjenne Jesus som Messias. Et vitnesbyrd om Jesus som noe helt spesielt.

 

Der i templet rekker Simeon frem armene sine og sier «Kan jeg få holde ham?» Det barn han holder i sine armer er verdens frelser og dermed også Simeons og vår frelser. Det å møte Jesus ble for Simeon det som dekket over livets mangler og synd.

Med Jesus i sine armer lovpriser Simeon det løftet Gud hadde gitt ham. Simeon sin Gudsfrykt bygget på en trofasthet som ga velsignelse. Sannsynligvis hadde Simeon gjort seg erfaringen om at gjennom bønn. kommer Den Hellige Ånd sin virkning til syne.

 

Overfor Maria og Josef fremsier Simeon en merkelig profeti om Jesus og Maria. I denne profetien ligger det et håp. Den Hellige Ånd gjør at Simeon ser det store håpet i den lille Jesus. Håpet smelter sammen med Guds løfte i et enkelt syn for Simeon, Frelseren. Spørsmålet for oss er om Jesus kan gi oss det vi lengter etter? Kan det svaret vi får hjelpe oss til å si «nå kan jeg fare herfra i fred»? La oss søke Jesus sin fred i det året som nå så smått er kommet i gang.

 

Les gjerne: Lukas evangelium 2, 25 – 35

Syng gjerne: Navnet Jesus, no 86 (nye salmeboken)

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"