Andakt uke 3/2019

Andakten er skrevet av Jørgen Grimelid

Andakt uke 3/2019

Jesus herlighet åpenbares

 

Vi er i den del av kirkeåret som kalles for åpenbaringstiden. I den anledning møter vi på en tekst i Det Nye Testamentet hentet fra Lukas evangelium kapitel 9 versene 28 – 36. Gud vil så gjerne forklare for oss hvem Jesus er. For ved å ha kjennskap til Jesus, kan vi få et bilde av hvem Gud er.

Det som er interessant med denne teksten, er at vi blir fortalt om at tre disipler blir med Jesus opp på fjellet. Det var disiplene Peter, Johannes og Jakob, de samme som Jesus tok med seg til Jairus hus og som senere skulle bli med inn i Getsemane. De hadde fulgt Jesus på hans vandring, hørt hans ord og sett hans gjerninger. Oppe på fjellet ble disse tre disiplene vitne til en forvandling. Jesus sitt ansikt ble annerledes og hans klær ble skinnende hvite. Paulus forklarer det som skjedde med at alt det guddommelige hos Jesus på denne måten ble bekreftet for disiplene. Det de trodde fikk de bekreftet, og de fikk se Jesus sin herlighet. Denne herligheten er en utstråling av Guds herlighet. Jesus kom for å lyse denne utstrålingen inn i hver enkelt av oss.

Det som skjedde oppe på fjellet er en foregripelse av den herlighet som skal komme til syne når Jesus kommer igjen.

Gud sørger for at de sterke opplevelsene får det rette innhold. For ut av skyen lød det en røst. «Dette er min Sønn den elskede. Hør ham». Det er den stolte Gud som nå presenterer sin Sønn. En stolthet som brer seg ut over alle oss som Gud har gjort til sine barn.  

Les gjerne: Lukas evangelium kapitel 9 versene 28 – 36

Syng gjerne: Guds menighet er jordens største under nr. 536 (nye salmeboken)

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"