Mozarts vakre Requiem er et av musikkhistoriens mest myteomspunnede verker, og historien bak verket er kjent blant annet fra filmen «Amadeus». Requimet var et bestillingsverk fra en anonym oppdragsgiver. En klekkelig bonus ventet når verket var ferdig, noe en gjeldstynget og stadig svakere Mozart og hans kone virkelig kunne trenge. Under arbeidet ble Mozart mer og mer besatt av tanken om at dette kom til å bli hans egen dødsmesse, og slik ble det.
50 korsangere fra hele distriktet deltar i denne oppsetningen av Mozarts Requiem sammen med 20 musikere fra orkesteret Oslofjord Kammerfilharmoni, organist Abram Bezuijen og de fire solistene Gunda-Marie Bruce (sopran), Anne-Carolyn Schlüther (mezzosopran), Magnus Staveland (tenor) og Magne Fremmerlid (bass).
Oslofjord Kammerfilharmoni består av profesjonelle musikere, hovedsakelig frilansere. Det ble startet i 2009, og har blant annet fast oppdrag på Oscarsborg-operaen hver sommer. Mozarts Requiem har de også spilt flere ganger tidligere, blant annet sammen med Paulikor i Oslo.
De fire eminente sangerne Ringerike Vocalis har valgt som solister, har alle sunget med koret tidligere.
Gunda Marie Bruce, sopran, medvirket på korets oppsetning av Bachs Juleoratorium i januar 2018. Bruce er en allsidig sanger som har sunget ved både store scener som Den Kungliga Opera i Stockholm, Drottningholm slottsteater, Vadstena slott og Den Norske Opera, samtidig som hun ofte tar lokale oppdrag i nærmiljøet. Hun er bosatt på Eina, men kommer opprinnelig fra Oslo. Til stadighet trekker hun fulle hus og gjør suksess med blant annet Ringsakeroperaen og sommerkonserter på Hadeland glassverk, Maria-kirken på Granavollen og Bønsnes sommerfestival. Sin utdannelse har hun fra Barratt Due musikkinstitutt, Norges Musikkhøgskole og Operahögskolan i Stockholm.
Anne-Carolyn Schlüter, mezzosopran, er opprinnelig tysk, nå bosatt i Kongsberg og jobber som frilans-sanger. Schlüther fullførte sine sangstudier ved Kölner Musikhochschule i 1999. Innen kirkemusikk har hun samarbeidet med blant andre Helmuth Rilling og medvirket ved flere cd-innspillinger som «Tryllefløyten» med Claudio Abbado (Deutsche Grammophon) og på den prisvinnende innspillingen av Frank Schreckers «Das Spielwerk und die Prinzessin». To ganger tidligere har hun sunget med Ringerike Vocalis; på Messias-konserter januar 2017 og på jubileumskonsertene januar 2016. Denne gangen har hun i tillegg blitt engasjert til å holde stemmebruks-seminar med koret.
Magnus Staveland, tenor, er fast ansatt i solistensemblet ved Den Norske Opera, og har også gjestet operahus i Milano, Firenze, Berlin og Amsterdam. Han er en meget etterspurt solist og opptrer regelmessig på konserthus og festivaler i Europa og Asia, hvor han har samarbeidet med flere av verdens ledende dirigenter som Fabio Biondi, Andrew Parrot og Jukka-Pekka Saraste med flere. Sin utdannelse har han fra Musikkhøgskolen i Oslo og ved Det Kongelige Operaakademi i København. Staveland var et nytt bekjentskap for Ringerike Vocalis i fjor, da han medvirket på Bachs Juleoratorium.
Magne Fremmerlid, bass, har sunget med Ringerike Vocalis tre ganger tidligere; to ganger på Messias-framføringer samt på Juleoratoriet i januar 2018. Fremmerlid var siden 1997 og inntil nylig fast tilknyttet solistensemblet ved Den Norske Opera, hvor han har hatt et stort antall roller. Han er også ettertraktet som oratoriesanger, og har de fleste kirkemusikk-verker på repertoaret. En rekke ganger har han vært solist med Oslo-Filharmonien, Bergen Filharmoniske orkester og Stavanger Symfoniorkester. «Enestående» og «sedvanlig malmklar» er bare noe av det anmelderne har skrevet om Fremmerlid de siste årene.
Billetter til konsertene vil være i salg hos korsangerne og på Ringbillett fra november 2018.
Billettpris: Kr. 270,-
Velkommen til konsert!
Vi takker vår hovedsponsor Sparebank1 Ringerike-Hadeland for trofast støtte gjennom flere år. Takk også til Sparebankstiftelsen Jevnaker-Lunner-Nittedal, Ringerike kommune, kultur, og Norges Korforbund for støtte.
Mer om koret:
Prosjektkoret Ringerike Vocalis ble opprettet i 2006 som et regionalt prosjektkor med formål å framføre større kirkemusikkverk sammen med orkester og solister.
Siden den gang har koret jevnlig jobbet fram mot årlige konserter, og vel 50 sangere har vært med på de siste prosjektene. Det holdes en opptaksprøve for å bli medlem.
De siste tre årene har koret samarbeidet med det anerkjente orkesteret Barokkanerne . Hvert år knytter koret til seg meritterte solister.
Korets dirigent og grunnlegger er kantor i Hole kirke, Grethe Ulversøy.
Korets tidligere konserter:
Januar 2018
Bachs Juleoratorium del 1,3 og 6 sammen med Barokkanerne og solistene Gunda Marie Bruce, Marianne Bye Granheim, Magnus Staveland og Magne Fremmerlid.
Januar 2017
Händels Messias med orkesteret Barokkanerne og solistene Tone Elisabeth Braaten, sopran, Anne-Carolyn Schlüter, mezzo, Vidar Hellkås, tenor og Magne Fremmerlid, bass
Januar 2016
Vivaldis Gloria og Bachs kantate 147. Med Barokkanerne og solistene Helene Wold, sopran, Anne-Carolyn Schlüter, mezzo, Vidar Hellås, tenor og Diego Aravena, bass.
Januar 2015
Händels Messias. Solister: Isa Katharina Gericke, Angelica Voje, Vidar Hellkås og Magne Fremmerlid.
Januar 2014
Juleoratoriet av J.S. Bach. Solister: Tone Elisabeth Braaten, Ingrid Dominique, Vidar Hellkås og Per Vollestad.
Høsten 2012
John Rutters Requiem (orkesterversjon). Solist: Tone Elisabeth Braaten
Høsten 2011
«Barokkens mestere», med verker av Schütz, Buxtehude og Bach. Solister: Per Vollestad og Rønnaug R. Sundling.
Høsten2010
Mozart-aften, bl. Regina coeli, Misericordias Domini og Tantum ergo. Solist Bodil Arnesen.
Høsten 2009
“Four Coronation Anthems” av Händel og “Te Deum” av Purcell
Høsten 2008
Gabriel Faures Requiem med Per Vollestad.
Høsten 2007
Vivaldis Gloria med Marianne Hirsti og Marianne E. Andersen
Mendelsohns ”Hear my prayer”, Marianne Hirsti
Høsten 2006
John Rutters Requiem med ensemble og solist Helene Haarr, sopran.