Søndagstanker 16. desember 2018

3. søndag i adventTekst: Joh. 5,31-36 VITNESBYRDET TIL JOHANNES OG SØSTER HJØRDIS

Søndagstanker

Søndag 16. desember

3. søndag i advent

Tekst: Joh. 5,31-36

 

VITNESBYRDET TIL JOHANNES OG SØSTER HJØRDIS

 

Døperen Johannes stod nede ved Jordan og pekte på Jesus, til sine disipler, da Jesus kom gående. ”Se der Guds Lam, som bærer verdens synder”.

Johannes hadde døpt Jesus og sett Den Hellige Ånd falle ned som en due over han. Johannes hadde fått et budskap fra Gud som sa at det var et tegn på at han var Messias som de ventet på.

Johannes ga dette vitnesbyrd videre til sine disipler og noen av dem bestemte seg for å følge Jesus og bli hans disipler.

Allikevel kommer Johannes i tvil, da han sitter i fengslet. Han sender bud til Jesus for å spørre. Da svarer Jesus med å be han se på de tegn som Jesus gjorde. ”Blinde ser, lamme går, spedalske renses og døve hører, døde står opp, og evangeliet forkynnes for fattige”.

 

Tro er en underlig ting. Vi kan neppe bestemme og for å tro. Det er liksom noe som skapes i oss. For mange av oss har det vært mennesker som har betydd mye for vår tro. For min del er det mange, men hvis jeg skal nevne et menneske, så må det være søndagsskolelærerinna mi, søster Hjørdis. På sin stillferdige måte viste hun meg som barn hvem Jesus er.

I dag lever fortsatt troen på Jesus i meg. Jeg ber derfor til han om at mitt liv må være et vitnesbyrd som kan hjelpe mennesker til tro, og at ingen vender Gud ryggen på grunn av meg.

 

God helg og god adventstid.

 

Steinar Tosterud

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med fung. prost Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"