Søndagstanker 28. april 2019

Søndag 28. april 2019 2. s. i påsketidenTekst: Joh 20,24-31

Søndagstanker 28. april 2019

Søndagstanker
Søndag 28. april 2019
2. s. i påsketiden
Tekst: Joh 20,24-31

 

En ærlig tviler

Under den siste påskefeiringen disiplene hadde sammen med Jesus, ble de brått rammet av fortvilelse og sorg da han de trodde var Messias, brutalt døde. I løpet av de siste åra hadde de lagt mye til side og satset på Jesus. De hadde trodd på det han sa og opplevd underlige ting. De trodde at framtiden var lys, men var ikke Jesus den de trodde likevel? Tvilen meldte seg og livet ble snudd opp ned.

Like brått ble sorgen vendt til glede …for noen kvinner som hadde gått til Jesu grav tidlig påskemorgen, kom og fortalte at: Graven er tom, Jesus lever og vi har møtt ham!

Å tro på Jesu oppstandelse, var ikke lett for disiplene. Og for Tomas, disippelen som har fått tilnavnet «tvileren,» holdt troen på å rakne. «Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans og får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro,» sa Tomas, da de andre ivrig fortalte at de hadde møtt Jesus. Noen dager senere dukker Jesus opp på nytt, da disiplene var samlet. Jesus kom ikke for å klandre Tomas for hans manglende tro, men for å komme en ærlig tviler i møte.

De fleste av oss som tror, opplever også å tvile. Tro og tvil går hånd i hånd. Tomas trodde fordi han fikk se Jesus, ansikt til ansikt. Vi som lever i dag kan ikke se den oppstandne annet enn med troens blikk, men til deg og meg sier Jesus: «Salige er de som ikke ser og likevel tror!»

Unni Sveistrup

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med fung. prost Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"