Søndagstanker 7. januar 2018

SøndagstankerSøndag 7. januar ÅpenbaringssøndagLuk 2,40–52 12 åring i templet

Søndagstanker 7. januar 2018

Søndagstanker

Søndag 7. januar

Åpenbaringssøndag

Luk 2,40–52

 

12 åring i templet

 

Det er ikke mye vi vet om Jesu oppvekst. Det vi hører mye om er fødsel og død og i tillegg mye fra den treårsperioden han gikk omkring og forkynte og gjorde godt og ble kalt « Rabbi»

Men dagens tekst er et unntak. Vi hører om den begynnende tenåringen Jesus. Han hadde vært med foreldrene sine til Jerusalem for å feire påske. Det er tydelig at Jesus var en sosial person som ikke bare holdt seg sammen med Maria og Josef, men som oppsøkte andre i reisefølget og snakket med dem. Derfor merket de ikke at han var borte før det var gått en hel dag. De ble redde og returnerte til Jerusalem. Der lette de i 3 dager. Tempelet var altså ikke noe selvfølgelig sted å lete først, i alle fall ikke for foreldrene hans. Men for Jesus var det veldig selvfølgelig. Visste dere ikke at jeg måtte være i min fars hus svarer han når de spør.  Han markerer at han ikke lenger er Josefs sønn, men Guds sønn. Han gjorde dypt inntrykk på de skriftlærde i tempelet. Det står at Jesus vokste i alder og visdom, så heller ikke han fikk det automatisk. Han hadde behov for å være i tempelet og lytte og være i dialog med de skriftlærde. Jesus pleide alltid å gå i synagogen på stedet han var. Han lyttet til ordet og deltok i fellesskapet.

Han trengte Guds ord og bønn.

Jesus var ikke ulydig mot sine foreldre, men gjorde det tydelig hvem han anså som sin høyeste autoritet. Teksten viser oss at Jesus er noe mer enn et menneske. Han er Guds sønn, og han visste det. Nå delte han også dette med sine foreldre. Visste dere ikke at jeg måtte være i min fars hus? Og de visste det, at Jesus snart skulle bli den frelseren som de hadde fått beskjed om. De skriftlærde visste det ikke enda. De undret seg.

Vi har nylig feiret jul med et uskyldig barn i krybben. Nå møter vi den selvbevisste Jesus som vet hvor han hører hjemme. Dette førte han til Jerusalem noen tiår senere der han døde på korset og fullførte oppdraget. Og da hadde de skriftlærde byttet rolle. De drepte ham.

Vår holdning til Jesus kan endre seg. Og hvor står du i dag? Er han bare et menneske eller virkelig Guds sønn, din frelser?

 

Marianne Kraft

Diakon i Ullensaker

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Ullensaker Kirkelige Fellesråd

Dersom du har konkrete spørsmål om de kirkelige handlingene, eller du ønsker å gjøre avtale om dåp eller vigsel, ta kontakt med menighetskontoret i ditt sokn.

Har du spørsmål om gravferd, feste av gravsted, stell av graver eller andre spørsmål relatert til kirkegård og kirkebygg, ta kontakt med kirkevergens kontor.

Ved akutt behov for samale med prest (utenom kontortid), kan du ta kontakt med fung. prost Per-Kristian Bandlien, tlf. 99 41 81 90, som vil sørge for tilgjengelig prest.

Kirkeverge/daglig leder
Tor Tvethaug:
992 44 815

Prost Øvre Romerike
Liv B. Krohn-Hansen:
907 38 416

Postadresse fellesrådet/
kirkevergen:
Postboks 470
2051 Jessheim

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"