Leievilkår for utleie av Hurum kirke

Trykk her for utskriftsvennlig versjon av leievilkårene

Før kontraktinngåelse og før innsending av søknadsskjemaet, sett deg inn i vilkårene:

Kirkebygget – for vår tro og til Guds ære

 

Generell informasjon rundt et leieforhold:

  • Interesserte leietakere søker om utleie via eget søknadsskjema.   
  • Kirkerommet behandles forsvarlig og med respekt.
  • Kirkebygget er egnet til arrangementer som tjener det kristne budskap, jfr. Forskrift om regler for bruk av kirkene §4. Kirkebygget er hovedsakelig ment til gudstjenester, diakoni, omvisninger e.l., jf. §7, men det er også åpent for andre kirkelige og kulturelle arrangementer. Konserter (instrumental og sang), korøvelser, eller annet lignende arrangement kan gjennomføres i kirkerommet.
  • Program til konserten/arrangementet inngår også i avtalen, og må være godkjent av utleier før kontrakt er gyldig.
  • Det skal avtales omfang av leieavtalen inkl. billettsalg, honorar, ofring osv.
  • Menigheten stiller normalt med kirketjener eller annen person som fungerer som brannvakt, etter avtale og mot betaling.
  • «Backstage» – bruk av utstyr, rigging, oppvarming, og aktuell tid må avtales med daglig leder.
  • Nøkkelhenting og levering avtales med daglig leder i god tid før arrangementet.

 

Om kirkebygningen:

  • Benker og stoler er i hovedsak fastmontert. Andre benker kan eventuelt flyttes dersom dette avtales i kontrakten.
  • Alt inventar og utstyr skal behandles med aktsomhet.
  • Installasjoner (for eksempel dåpstre, juletre osv.) skal ikke flyttes eller tas ned.
  • Inventar og utstyr skal ikke flyttes, vær særlig oppmerksom på at døpefonten skal bli stående på sin faste plass.
  • Installasjoner som oppheng, sikringer m.m. må avtales med kirketjener eller daglig leder.
  • Publikumskapasiteten til lokalene er maks. 140. Det er plass til totalt 150 personer i lokalene. Leietakeren har ansvar for at kapasiteten ikke overskrider dette, og at det er tilstrekkelig antall vakter/brannvakter til stede mens arrangementet foregår.
  • Dersom leietakeren stiller med egne brannvakter, må disse få opplæring i forkant. Leietaker kontakter kirketjener eller daglig leder i god tid for avtale om opplæring. Det signeres en protokoll som attesterer at opplæring er gjennomført.
  • Gjeldende branninstruks er del av utleiekontrakten.
  • Rømningsveier må være frie. Publikum skal informeres før arrangementet hvor de finnes. Dette er leietakerens ansvar.
  • I kirken finnes et to manualers pneumatisk orgel (J.H. Jørgensen, 1954), et piano og et notestativ.
  • Bruk av instrumenter, som orgel, piano o.a. skal avtales med menighetens organist/kantor eller kirketjener.
  • Det er ingen oppmerkede plasser til rullestolbrukere. [mer info kommer]
  • Det er toalett og handicaptoalett i Hurum kirkestue, ved siden av kirken.
  • Utøverareal er korpartiet, mellom alteret og trappen ned til kirkeskipet.
  • Info om rommets akustikk: Middelalderkirken i stein har god akustikk til konserter for fremføring av flere ulike typer musikk, og egner seg særlig godt for vokalmusikk og annen akustisk musikk.
  • Info om kirkens siktlinjer: Det er god sikt mot alter og korparti fra alle benker i kirken, og ingen søyler som stenger sikten.
  • Eventuell tenning av stearinlys skjer kun etter avtale med kirketjener eller daglig leder.
  • Det er ikke lov å bruke røykmaskin.
  • Fotografering innvendig er ikke tillatt til kommersiell bruk. Leietaker har ansvar for samtykke fra fotograferte personer.
  • Tilleggslys-installasjoner og ekstra oppsett av miksepult e.l. krever en avtale med kirketjener.

 

Tekniske forutsetninger og leievilkår

  • Varmestyring utføres kun av kirketjener.
  • Tilgang til sikringsskapet har kun autoriserte personer. Ved problemer, kontakt kirketjener eller daglig leder.
  • Strømuttak: Kirkerommet har 16A
  • Miksepult: [info kommer].
  • PC, lerret for framvisning på veggen/lerret: Kirken har ikke lerret
  • Kirken har teleslynge. 

 

Andre forutsetninger ved bruk av kirkerommet:

  • Leietakeren skal se til at ledsager med ledsagerbevis får gratis inngang på arrangementet, i henhold til kommunale retningslinjer.
  • Det er ikke lov å servere alkohol.
  • Eventuell servering av mat og/eller drikke skal kun skje etter avtale med kirketjener eller daglig leder.
  • Stemming av orgel/flygel eller piano skal avtales med kantor/organist i menigheten. Evt. kostnader som ligger utenfor ordinær, regelmessig stemming, belastes leietaker.
  • Blomsterblad, ris, eller lignende skal ikke kastes/strøs i eller utenfor kirken.
  • Kirkeklokkeringing er kun tillatt under særskilt avtale med sokneprest eller daglig leder.
  • Det er begrensninger for parkering av lastebiler. Parkering ved veien skal ikke være til hinder for trafikk og utrykningsfartøy. Det er leietakers ansvar å opprettholde dette.
  • Bruk av større elementer anbefales ikke. Kontakt daglig leder eller kirketjener ved spørsmål om kapasitet.

Annonsering

  • Leietaker er ansvarlig for annonsering.
  • Dersom det er ønskelig å publisere i menighetens kanaler, kontakt daglig leder.

Priser

Utleieprisene vil økes fra og med 1. januar 2025. Alle foreløpige reservasjoner og nye avtaler vil bli tilpasset de nye prisene. Eksisterende signerte avtaler vil beholde sin nåværende avtalte pris. De eksakte nye leieprisene vil snart være tilgjengelige på vår nettside.

  • Ved utleie med billettsalg beregnes 15 % av billettinntekter, minimum kr. 1950,- per arrangement (forventet pris etter 01.01.25 er minimum kr. 4'000,-).
  • Ved utleie uten billettinntekter, kr. 1950,- (forventet pris etter 01.01.25 er kr. 4'000,-).
  • Ved utleie til lokale musikere, kor, korps og andre lignende aktører: kr. 1950,- (forventet pris etter 01.01.25 er kr. 4'000,-)
  • Ved utleie av kirke til enkeltstående øvelse/korseminar etc.: kr. 1500,- (forventet pris etter 01.01.25 er kr. 4'000,-)
  • Ved avtale om kirketjener som brannvakt, kr. 1500,- (forventet pris etter 01.01.25 er kr. 1650,-).

Daglig leder har anledning til å avgjøre hvilken kategori søkere tilhører dersom det skulle være tvil om dette. Det samme gjelder andre avtaler.

 

Ved slutten av leieforhold

  • Ordensreglene er en del av kontrakten, men vil finnes i et eget dokument.

Kirkebygget, inne og utenfor, skal forlates ryddig og rent etter leieforholdet. 

  • Leietaker forplikter seg til å fylle ut oppgjørsskjemaet som ligger vedlagt kontrakten. Dette returneres til utleieren, utfylt og signert, senest i løpet av tre påfølgende arbeidsdager. Inntektsdelen, som i henhold til kontrakten er avtalt med utleieren, skal sendes senest to uker etter fakturering.

 

Hvis dere ønsker å lese gjennom kontrakten før dere søker, se lenken nedenfor. En tilpasset versjon av kontrakten blir tilsendt dere etter at vi har bekreftet detaljene fra søknadsskjemaet med kontaktpersonen deres og daglig leder i menigheten.

Kontaktinformasjon for

Nordre Hurum menighet

Postadresse:
Postboks 14
3431 Spikkestad

Besøksadresse (ved avtale):
Teglen
Spikkestad kirke og kultursenter
C.A. Johansens plass 1
3430 Spikkestad

 

Redaktør: Daglig leder

Organisasjonsnummer:  976 990 323  

Bankkontonr.:  2240 30 51113  

Vippsnr.: 72037  

Telefon sentralbord: 66 75 40 90

Telefontid:

Mandag - fredag 09.00 - 15.00

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"