Planleggingen

Det er de nærmeste pårørende som har ansvaret for begravelsen. Et begravelsesbyrå kan ta seg av mye av det praktiske rundt en begravelse. En kan også velge å gjøre det meste selv. Her finner du en oversikt over noe av det praktiske rundt en begravelse.

Planleggingen

Melding om dødsfall

Når noen dør, skriver sykehuset eller en lege ut en dødsattest. En dødsattest er en slags legeerklæring om dødsfall. Lensmann skal straks ha melding om dødsfallet. Videre skal tingretten, folkeregisteret, NAV og gravferdsmyndighet ha melding om dødsfallet. Tingretten varsler folkeregisteret. Ofte er begravelsesbyrået behjelpelig med dette. Dersom du ikke bruker begravelsesbyrå, tar du kontakt med Bardu menighetskontor, som er lokal gravferdsmyndighet.

 

Hvem som sørger for gravferden
Den som er fylt 18 år kan i skriftlig erklæring fastsette hvem som skal ha rett til å sørge for gravferden. Foreligger ikke denne, er det avdødes nærmeste etterlatte over 18 år som har rett å sørge for gravferden i følgende rekkefølge: ektefelle, barn, foreldre, barnebarn, fosterbarn, besteforeldre, søsken, søskens barn og foreldres søsken. Ved uenighet blant de etterlatte, er det kommunen som avgjør hvem som sørger for gravferden. Den som sørger for gravferden, skal gis anledning til å være ansvarlig for graven. Dersom ingen sørger for gravferden, skal den besørges av kommunen avdøde hadde bopel i.

 

Kremasjon

Kremasjon kan skje med mindre det er kjent at var i strid med avdødes ønske.

 

Gravferdsstøtte

Gravferdsstøtten er behovsprøvd, som vil si at inntekt/formue til den avdøde vil bli lagt til grunn. Ta kontakt med NAV-Bardu på telefon 77 28 52 40, eller gå inn på deres hjemmeside, www.nav.no, hvor du finner alle opplysninger om støtteordninger i forbindelse gravferd og båretransport.

 

Frist for gravlegging

Dersom avdøde ikke skal kremeres, skal gravlegging skje senest 10 virkedager etter dødsfallet. I enkelte tilfeller kan det gå lengre tid avhengig av tilgjengelighet på prest, organist og kirketjener. Dersom det er spesielle årsaker, kan pårørende ved skriftlig begrunnet søknad til Bardu menighetskontor søke om forlengelse av denne fristen.

I Bardu gjennomfører vi gravferd på tirsdag og torsdag. På begravelsesdagen er kirken åpen gjerne 2 timer før selve seremonien, og kirketjener er tilstede i kirken og bistår de pårørende med praktisk hjelp.

Dersom avdøde er blitt kremert, skal gravlegging skje senest 6 måneder etter dødsfallet.

 

Valg av kiste

Et spørsmål som ganske tidlig blir aktuelt er hvilken kiste en skal velge. Det er flere modeller å velge mellom og det kan være betydelige prisforskjeller. Henvendelse ang kjøp av kiste, gjøres til begravelsesbyrå.

 

Kjølerom

Det er kjølerom på Barduheimen sykehjem. Båra blir stående på kjølerom til begravelsesdagen. Spørsmål vedrørende forhold rundt inn – og uttak av båra rettes til Barduheimen på telefon 77 18 55 50.

 

Syning

Kan gjennomføres på et eget syningsrom på Barduheimen. Hvis du har valgt å benytte begravelsesbyrå koordineres visning i gjennom byrået. Hvis du derimot gjennomfører begravelsen uten hjelp fra byrå, avtaler du syning direkte med Barduheimen. Det er også mulig å ha syning i kirka etter avtale med Bardu menighetskontor.

 

Dødsannonse

Når du har bestemt deg for tid og sted for begravelsen kan du sette inn en dødsannonse. De mest leste avisene i Bardu er Troms Folkeblad på telefon 77 85 20 10, Nye Troms på telefon 77 83 14 50, Fremover på telefon 76 95 00 00 og Nordlys på telefon 07760.

 

Blomster og pynting i kirka

Dersom du velger å bruke begravelsesbyrå, er det de som pynter i kirka. Ønsker du å pynte selv, har Bardu kirke og alle kapellene blomstervaser, kranseholdere og lysestaker til gratis utlån.

 

Kondolanseprotokoll

Dersom du ønsker dette, kjøper du det inn selv evt ordner det gjennom begravelsesbyrået.

 

Salme og musikkvalg

Du velger 3 til 4 salmer og evt annet musikkinnslag. Salmene godkjennes av forrettende prest og organist. Det er viktig å ta kontakt med organist så tidlig som mulig for å avtale hvordan sang og musikk i kirka skal gjennomføres. Det er salmebøker i kirka og i alle kapell. Hvis du bruker begravelsesbyrå, bistår de med å trykke program og salmer. Hvis du ikke bruker byrå, kan du trykke program selv.

Sang og musikk utover organistens orgelspill, må du betale for selv.

 

Kunngjøringer

Presten kan opplyser om minnesamvær dersom han blir bedt om dette av de pårørende.

 

Minnetale

Det er anledning til personlig minneord ved kirkelig gravferdssermoni. Du velger selv hva som skal sies og hvem som skal si det. Hvis du ønsker at prest skal gjøre dette, koordinerer du dette med vedkommende. Normalt nevnes når og hvor avdøde er født og oppvokst. Videre kan man nevne søsken og øvrig familie. Hva slags skole, arbeid og andre ting som avdøde har gjort kan også være verdt å nevne. Ekteskap, barn, personlige egenskaper, spesielle hendelser, personlige minner og opplevelser tas også med.

 

Kransepålegging

Eventuell kransepålegging og lesing av blomsterhilsener kan gjøres av den du ønsker skal gjøre det. Hvis du ønsker at presten skal gjøre det må dette avtales på forhånd.

Det kan være sang eller musikkinnslag etter kransepåleggingen. Her er det anledning til å bruke musikk/sanger som den avdøde var glad i, eller som dere selv ønsker skal framføres evt synges. Slike ekstra sang/musikkinnslag må avtales med organist og prest.

 

Ved graven

Det vanlige er at kisten senkes ned i graven før seremonien avsluttes. Hvis pårørende ønsker at kisten ikke senkes, imøtekommes dette.

 

Minnesamvær
Mange steder er det fortsatt vanlig å invitere til en minnesamling. I Bardu benyttes ofte ulike forsamlingshus, hotellet og Bardu menighetshus. Det er mulig å leie menighetshuset så fremt det ikke er disponert til andre planlagte aktiviteter. I de tilfellene begravelsen har vært overført med lyd og bilde til menighetshuset, må leietaker rydde stoler og klargjøre til minnesamvær etter seremoni i kirka.

 

Priser for leie av menighetshuset.

  • Leie av lillesal;           kr 1200,- + evt vask kr 500,- = 1 700,-
  • Leie av Storsal;          kr 1600,- + evt vask kr 600,- = 2 200,-.
  • Leie stor og lillesal;   kr 2400,- + evt vask kr 800,- = 3 200,-.
  • Leie av duker kr 50,- pr duk.
Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Bardu menighet

Besøksadresse:
Bardu Menighetshus, 1.etg
Ytterjordveien 3
9360 Bardu

Postadresse:
Bardu Menighet
Ytterjordveien 3
9360 Bardu

E-post: post.bardu@kirken.no
Tlf: 77 18 52 60

Åpningstider, mandag-fredag fra 10-14

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"