Oppdaterte retningslinjer Covid-19 i 2022 pr. 14.januar

Som de fleste har fått med seg, har Regjeringen igjen innført tiltak grunnet økt smitte i Norge. Dette medfører også endringer for mange planlagte arrangementer i år som i fjor til jul. Under kan dere lese mer om disse og antallsbegrensningene i den enkelte kirke i Bodø.

Oppdaterte retningslinjer Covid-19 i 2022 pr. 14.januar

Gudstjenester og kirkelige handlinger

Den siste endringen i Covid-19-forskriften 14.01.2022, medfører begrensninger i antall deltakere ved arrangementer i våre lokaler.

Det skilles på arrangementer med og uten faste tilviste plasser, og innendørs og utendørs arrangementer.

I våre lokaler skal det holdes avstand på minst én meter til andre deltakere under hele arrangementet. Deltakere fra samme husstand kan sette seg sammen etter ankomst.

Avstandskravet vil alltid ha forrang. Ansatte i kirken, oppdragstakere og utøvende kunstnere i regi av profesjonell aktør, som er nødvendig for gjennomføring av arrangementer, skal ikke telles med i antall deltakere. Det vil si at kor og korps telles med i antall tillatte deltakere, både ved kirkevandring og andre arrangementer.

 

Helsedirektoratet definerer «faste, tilviste plasser» slik:

  • «Fast»betyr at deltakerne skal sitte på tilviste plasser under hele arrangementet og ikke bevege seg rundt i lokalet, utover ved nødvendige toalettbesøk eller lignende (f.eks. til dåp, nattverd osv.).
  • «Plass»betyr at deltakerne må sitte på et sete/benk/gulvteppe e.l. Arrangøren har ansvar for at stoler ikke flyttes nærmere enn en meter, og at benker o.l. markeres med nødvendig avstand mellom sitteplassene. Plassene bør være plassert slik at ansikt-til-ansikt-kontakt unngås. Ståplasser faller utenfor begrepet.
  • «Tilvist»betyr at plassene enten er nummererte eller at verter/vakter fysisk henviser deltakerne til nærmere bestemte plasser.

 

Vi vil som hovedregel gjennomføre arrangementer med faste tilviste plasser i våre lokaler.

Dette medfører at vi kan ta imot følgende antall deltakere til gudstjenester i våre kirker:

Bodø Domkirke: 200 deltakere

Rønvik kirke: 200 deltakere

Kjerringøy kirke: 100 deltakere

Bodin kirke: 130 deltakere

Hunstad kirke: 200 deltakere.

Tverlandet kirke: 100 deltakere

Saltstraumen kirke: 100 deltakere

Misvær kirke: 60 deltakere

Skjerstad kirke: 100 deltakere

Landegode kirke: 30 deltakere

Helligvær kirke: 30 deltakere

Maria-kapellet på Bliksvær: 15 deltakere

 

Trosopplæring og konfirmantundervisning

Konfirmasjonsundervisning, leirer og aktiviteter for barn og unge regnes som fritidsarrangement. Barn og unge under 20 år kan delta på fritidsaktiviteter som normalt.

Barne- og ungdomsarbeidet gjennomføres i tråd med lokale og nasjonale smitteverntiltak, jf. også trafikklysmodellen som er oversatt til kirkens barne- og ungdomsarbeid.

For nærmere opplysninger ta kontakt med din lokale menighet.

 

Diakoni og menighetsliv

Noen tiltak er endret eller utsatt, men menighetene har også funnet nye måter å skape fellesskap på.

Følg med på informasjon fra din lokale menighet.

 

Gravferd

På grunn av virussituasjonen blir det igjen vanskelig å gjennomføre ordinære gravferdsseremonier. Dette har foreløpig ført til følgende tiltak:

  • Antall deltagere i gravferdsseremonier i kirkene er samme som ved gudstjeneste. Antall deltakere i gravferdsseremonier i Bodin seremonirom er begrenset til 30 deltakere da vi ikke vil tilvise faste, nummererte plasser.
  • Kremasjoner skjer som vanlig fortløpende, jf. gravplassloven § 10.

 

Dersom våre lokaler leies til minnesamvær etter gravferdsseremoni er det tillatt med maksimalt 50 deltakere.

 

Kirkemusikk og kulturarrangementer

Fritidsaktiviteter som kor- og musikkøvelser for deltakere i alle aldre vil heller ikke regnes som arrangement.

Barn og unge under 20 år kan delta på fritidsaktiviteter innendørs i grupper på inntil 20 deltakere. Dersom alle barna er fra samme kohort i skole eller barnehage tillates hele kohorten å delta i aktiviteten.

Fritidsaktiviteter for voksne innendørs bør være delt inn i grupper på 20. Deltakere bør holde en meter avstand der det lar seg gjøre. Ved trening på sang og blåseinstrumenter anbefales 2 meters avstand.

 

Ansvarlig arrangør

Hvert arrangement i våre lokaler har en ansvarlig for smitteverntiltak. Det opplyses spesifikt for hvert arrangement hvem som er ansvarlig og hvem som kan kontaktes ved spørsmål angående smittevern.

 

Registrering av deltakere

Som arrangør har vi plikt til å registrere samtlige deltakere med navn og telefonnummer samt hvilket sete vedkommende benytter ved faste, tilviste plasser. Dersom kommunen ber om det etter et smitteutbrudd, skal vi som arrangør ta ansvar for å varsle deltakere. Registreringene oppbevares sikkert i 14 dager, før de makuleres. Registrering kan f.eks. skje gjennom billettbestilling eller ved ankomst på eget skjema.

 

Forebygging

  • Deltakere skal sitte spredt i lokalet. Der det er mulig vil antall tilgjengelige sitteplasser være i samsvar med maksimalt antall tillatte deltakere. I de tilfeller hvor det ikke er mulig å fjerne sitteplasser vil tilgjengelige sitteplasser være lett synliggjort for deltakere.
  • Det er påbudt med bruk av munnbind i våre lokaler da det ikke vil være mulig å holde avstand på en meter i alle retninger. Munnbindet kan tas av når man mottar nattverd og under selve dåpshandlingen.
  • Alle lokalenes toaletter vil være åpne for å sikre tilstrekkelig håndhygiene.
  • Unngå håndhilsning, klemmer og annen unødvendig kroppskontakt.
  • De som har influensasymptomer, har vært i soner med utstrakt smitte eller vært i direkte kontakt med andre med symptomer bes om å unngå å møte opp til gravleggingsseremonier. Husk generelle karanteneregler.

 

Vi oppfordrer alle til å følge med på lokale og nasjonale myndigheters hjemmesider for oppdatert informasjon om Covid-19.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Bodø kirkelige fellesråd

Bodø kirkekontor ligger i 4.etg i Central Atrium i Dronningens gate 18 i Bodø.

Kontoradresse: 
4.etg i Central Atrium
Dronningens gate 18
8006 Bodø

Fakturaadresse:

Bodø kirkelige fellesråd
Dronningens gate 18
8006 Bodø
EHF/Org.nr.: 976 999 800
E-post: regnskap.bodo@kirken.no

Be om referanse fra den som bestiller:
Navn + hva det kjøpes inn til.

 

E-post: post.bodo@kirken.no. Telefon: 755 00 300 

Åpningstid kirkekontoret: 
man-fre 09.00 -14.30
Telefontid: man-fre 09.00 - 14.30
Lunsj mellom 11.00 og 11.30 (sentralbordet er da stengt)

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"