Hvem kan bli døpt?

I Den norske kirka blir de fleste døpt som spedbarn, ofte i løpet av de første tre månedene, men det er finnes ingen aldersgrense for dåp, og i konfirmasjonstiden er det ofte flere unge som ønsker å bli døpt. Det er flere voksne som også døpes i Den norske kirka, for disse er det forutsetning at man vil tilhøre den kristne kirke og at man vet det viktigste om den kristne tro. Dåpsdagen er også en markering for at man blir et medlem i Den norske kirka. Å være døpt er det eneste kriteriet for å være medlem av Den norske kirka.

Hvem kan bli døpt?

Jesus ga etterfølgerne sine i oppdrag å døpe og undervise mennesker over hele verden om Guds gode vilje. Siden vår kirke døper barn, er det også viktig at barnet får opplæring i den kristen tro. Ved dåpen sier presten blant annet dette til foreldre og faddere: 

Sammen med vår menighet og hele kirken har dere fått del i et hellig ansvar: å vise omsorg for henne/ham/dem, be for henne/ham/dem, lære henne/ham/dem selv å be og hjelpe henne/ham/dem til å bruke Guds ord og delta i den hellige nattverd, så hun/han/de kan leve og vokse i den kristne tro.

Uansett om man er spedbarn, ung eller voksen så trenger man to eller flere faddere til dåpsdagen sin, fadderne er der for å vitne til selve dåpshandlingen og de er der for å veilede deg og lære deg om troen. Dersom man ikke har noen som kan være en fadder så kan kirka der du bor hjelpe deg med å finne faddere.

Menigheten har også flere tilbud om trosopplæring for alle døpte.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"