PÅSKE I KIRKA.

Gudstjenestene i påsken tar oss inn i det store dramaet i Jesu liv. Et drama med store kontraster.

PÅSKE I KIRKA.

PÅSKE I KIRKA.

Av Svein Malmbekk

Gudstjenestene i påsken tar oss inn i det store dramaet i Jesu liv. Et drama med store kontraster.

Palmesøndag runger hosianna-ropene og lovsangen. Denne dagen lar Jesus seg hylle som konge og Messias. Ellers trakk han seg alltid unna når noen ville gjøre ham til konge. Evangeliet på Palmesøndag har også med fortellingen om Maria som salver Jesu føtter med kostbar nardussalve. Den vakre duften av nardus fyller hele huset, og blir et stille uttrykk for kjærlighetens hyllest.

Skjærtorsdag vasker Jesus disiplenes føtter. I denne situasjonen er han ikke konge, men slave. For å bøye seg ned og vaske andres føtter, det var slavens oppgave. Det er det siste Jesus gjør for disiplene før han lider og dør. «Jeg har gitt dere et forbilde», sier han til disiplene. «Slik jeg har gjort mot dere, skal dere gjøre mot hverandre.» Hvor i verden ellers kan vi finne et slikt forbilde?

Langfredag leser vi Jesu lidelseshistorie fra ett av evangeliene. I år fra Matteus-evangeliet. Det er en naken stillhet over denne gudstjenesten. Vi følger Jesus på hans lidelsesvei fram til han dør på korset. Teksten forsterkes av at Gunnar Torvunds 14 relieffer til Korsveien henger rundt i kirken som en viktig del av utsmykkingen av Rønvik kirke.

Påskeaften er den eneste dagen i året da vi feirer gudstjeneste om natten. Det er en gudstjeneste med en spesiell liturgi. Gudstjenesten innledes med at et nytt påskelys tennes ute og bæres inn i en mørk kirke. Den store påskelovsangen, Exultet, som mange kjenner fra TV-sendingene fra Peterskirken i Roma, synger også vi i vår kirke. Sammen med den verdensvide kirke feirer vi overgangen fra død til liv, fra mørke til lys, fra gråt og sorg til jubel og glede.

Påskedag feirer vi høytidsdag kl 11. Dette er kirkeårets store høytidsdag. Årets store øyeblikk i kirka er for meg når og gudstjenesten innledes med at vi synger «Påskemorgen slukker sorgen». Det er en salme som fyller meg med glede. Glede over at lyset har overvunnet mørket. Og glede over at kjærligheten er sterkere døden. Kirken bygger sin tro og sitt håp på oppstandelsen og på påskedag.  

I Rønvik kirke og i mange av de andre kirkene i Bodø er det gudstjeneste alle høytidsdagene i den stille uke. I Kjerringøy kirke er det gudstjeneste på Skjærtorsdag og på Påskedag. Kanskje skulle du bruke anledningen denne påsken til å gå i kirken og la deg engasjere av det store dramaet? Det kan få stor betydning for ditt liv!

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"