Kanskje en stilling du får puste litt mer ......?
Hva som fikk deg til å fokusere på rekruttering?
Først av alt mener jeg at livet er livslang læring. Du kan alltid ta til deg ny lærdom, du blir aldri ferdig utlært.For det andre mener jeg at utdanning i jobbsammenheng skal gagne både den enkelte arbeidstaker og organisasjonen som helhet.
Da jeg startet som daglig leder i september 2017, fikk jeg raskt erfaring med rekrutteringsprosesser. Før oppstarten begynte jeg arbeidet for å finne vikar for kateketen, som skulle ut i permisjon. I løpet av årene har jeg deltatt i flere ansettelsesprosesser. Ofte når vi trodde vi hadde funnet den rette, hadde de ofte flere jobbtilbud.
Som en del av ansvarsområdet mitt er også fagforum for trosopplæring i Bodø Kirkelig fellesråd. Vi planlegger blant annet felles aktiviteter for trosopplæring. Samarbeidet med dyktige pedagoger har gitt meg innsikt i deres arbeide, men også gjort meg bevisst på verdien av faglig diskusjon og kollegial støtte.
Hvordan du ønsket å belyse denne utfordringen i masteroppgaven?
Jeg valgte kvalitativ tilnærming, noe som innebar dybdeintervjuer av informanter. Jeg intervjuet HR-rådgivere (personalrådgivere) og pedagoger. Målet var å få en forståelse fra de som rekrutterer og de som blir rekruttert.
Hva motiverer pedagoger til å søke jobb i Den norske kirke (DNK)?
Noen av funnene viser at verdier og motivasjon står sentralt. For noen er kallstanken sterkt til stede – de føler seg kalt av Gud til å utføre nettopp denne jobben. For andre handler kall om motivasjon. Motivasjon og personlig engasjement sto høyt hos alle pedagogene, samt det å slippe å være nøytral i formidling av det kristne budskapet.
Et annet funn er at pedagogikk som fag vurderes høyt. Et viktig argument er at menighetene allerede har mange ansatte med teologisk kompetanse, og derfor blir pedagogisk kunnskap en verdifull styrke i stabsfellesskapet.
Hva tror du kan stå i veien for å søke stilling som pedagog i kirka?
Først av alt må du vite at det er utlyst en stilling og at det finnes pedagoger som jobber i kirka og det er en karrierevei. For eksempel fikk ikke søkere stillingsannonsen fra kirken opp når de søkte etter ledig pedagogstilling, bare når de søkte sammen med ordet «kirken». Gjennom bekjente ble de gjort oppmerksom på muligheten.
Lønn kan være en hindring, kirken og kommunen har hver sin arbeidsgiverorganisasjon med svært ulike lønnsrammer for pedagoger.
Noen følte også i intervju at de ikke var kristne nok.
Har du en «kongstanke» for å rekruttere og beholde pedagoger i kirkelig tjeneste?
Ingen kongstanke, fordi det er komplekst. Vi må bli flinkere til å tydeliggjøre hva stillingene i kirken faktisk innebærer. Pedagogiske stillinger har et svært bredt spekter av ansvarsområder.
Et annet viktig punkt er kompetanseheving underveis. Dette er en attraktiv faktor for rekruttering, og vi bør fremheve muligheten.
Intern rekruttering via bekjente og eget fagfelt er viktig.
I tillegg er fleksibel arbeidstid en av de viktigste grunnene til at flere velger å jobbe i kirken. En stilling som kan gi mer balanse i hverdagen. Dette gjenspeiles også i oppgavetittelen, sitatet kom fra en HR-rådgiver: «det her er kanskje en stilling du får puste litt mere i,…..» Informanten mente at skoleverket og barnehager har så travle dager at det ikke har tid til å danne relasjoner. En av pedagogene med erfaring fra barnehagesektoren, fortalte at hun jobbet ikke mindre i kirka, men mye mer. Viktig å ta den «tida» når det var nødvendig. Hun sa «Det blir fleksibelt, men så er det også mer ansvar og sjølstendighet. Og det er det som er deilig. Det er derfor man gidder å gå på jobb».
Arbeidet er fleksibelt men det medfører ansvar og selvstendighet, de egenskapene må vi lete etter.
Hvilke refleksjoner har du rundt integrering, ansvar og læring?
Onboarding er viktig– hvordan vi tar imot og integrerer nye ansatte. Det blir svært viktig for å kunne beholde dyktige medarbeidere i fremtiden.
Som daglig leder har jeg i løpet av masteren erfart hvor viktig det er å ha en stab som tar ansvar og viser omsorg og forståelse. De egenskapene må vi sette i et system, sammen med det andre praktiske for å gi en god start til nye medarbeidere.
Jeg føler nå at jeg har flere knagger til å henge utfordringer i arbeidshverdagen på. Å tilegne seg ny kunnskap og ikke minst samtaler med dyktige fagpersoner fra hele landet har gitt meg nye ideer og selvtillit til å tørre mere.
Monica avslutter intervjuet med å si at hun er stolt over å ha fullført masteren før hun ble seksti og at den i tillegg er å finne i arkivet til VID- vitenskapelig høgskole. Dere kan lese hele masteroppgaven her, "kanskje en stilling du får puste litt mere i"