Stor innspilling av Drammensmusikk

Dette er historien om en forsvunnen sangskatt fra krigsårene og et 100 års jubileum, tre komponister og en innspilling uten sidestykke.

I tre dager blir det spilt inn musikk med kor, orkester og solister i Bragernes kirke. Jørn Fevang er dirigent og står også bak en av kantatene som spilles inn.

Vi er i Bragernes kirke hvor kor, orkester og solister tilbringer varme sommerdager med innspilling av tre kantater.

Men før vi kommer inn for å få bli med på noen av opptakene, møter vi en gjeng som sitter på kirketrappa, sangere og musikere som tar seg en velfortjent pause. Det er slitsomt å tilbringe en hel dag, eller tre dager, med innspilling. Sola varmer kjærkomment i noen late, uanstrengte minutter, og solkrem med høy faktor sendes rundt og smøres på. Det gjelder ikke å bli solbrent.


Sangerne tar en velfortjent pause på kirketrappa.

Inne er det svalt og behagelig, og det myldrer mellom opptakene. Av musikere, sangere, notestativ, ledninger og mikrofoner. Det er sjelden man opplever Bragernes kirke slik. Men så er det heller ikke hverdagskost med innspillinger av denne kaliber.

Her er musikere på topp-nivå leiet inn, blant annet fra Oslo-filharmonien. De som er vant til å bli ledet og dirigert av den verdensberømte, unge stjernen Klaus Mäkelä. Nå er de her, i Bragernes kirke. Og disse dagers dirigent heter Jørn Fevang, kantor i Bragernes, og komponist av en av kantatene som nå skal festes på tape.

Sangere og musikere følger instruks fra dirigenten. Mange vil kanskje kjenne igjen noen av strykerne fra TV-skjermen.


Dette har han gledet seg til lenge, og nå er han i sitt ess og i innspillings-bobla. Men til tross for det, tar han seg tid;

– Se her, du må ta bilde av Daniel Hanssens originalpartitur, jeg kunne ikke bruke de kopierte arkene, forteller han og forklarer videre;

Tidlig på morgenen første innspillingsdag sto Jørn Fevang på trappa til byarkivet og banket på. Han måtte låne tilbake jubileumskantatens originalpartitur, skrevet i krigsåret 1942. Kopiene han hadde var umulig å bla i – dessuten knitret papiret for mye under opptak.

Rett før innspillingen startet, har Jørn Fevang hentet originalpartituret til Hanssens jubileumskantate, som til vanlig ligger oppbevart i byarkivet.


Går det bra så langt, spør vi?

  Ja, det går fint, men det er mye jobb, svarer dirigent Jørn mens lyden av sopraner og alter summer rundt ørene våre. Solistene varmer opp og instrumentene stemmes. Snart er det igjen klart for opptak.

I tre hele dager varer innspillingene, for kor, orkester og solister. Alt må sitte, alt må være perfekt. Det er nå det gjelder. Akkurat her og nå.

Dirigenten teller opp og så er de i gang.

En stemme blander seg plutselig inn i musikken, det er lydteknikeren som avbryter innspillingen.

«Det lyder litt hengekøye», sier han over høyttalerne.

Og i dette tilfellet er den til vanlig så deilige hengekøya ikke helt ok.  

Så etterspør han, og får høre en C fra førstefiolinene, så andrefiolinene, bratsjene, cello og kontrabass.

Nå skulle det stemme. 

Og så skryter teknikeren, og er klar: «Take!»

 
Disse fire har sunget i Bragernes kirke siden de var barn. Fra høyre; Hannah Agnete Pold, Ingeborg Skarre Stensland, Victoria Willumsen Lewis, Jon Martin Høie og Beate Strømme Fevang. Sistnevnte er dirigent for flere av korene i kirken. Nå har Victoria blitt fiolinist, Jon Martin har blitt kantor i Bragernes, og Hannah og Ingeborg er sangere.
 

Men la oss gå noen dager tilbake, til før innspillingene og en prat med Jørn Fevang, hvor han forteller om bakgrunnen for denne store Drammensdokumentasjonen av musikk.

For dette er historien om en forsvunnen sangsakatt fra krigsårene og et 100 års jubileum, tre komponister og en innspilling utyen sidestykke.



Det blir enkel lunsj når man spiller inn musikk.

 
Den ene av de tre aktuelle innspillingene er drammenser Daniels Hanssens jubileumskantate som var sporløst forsvunnet i mange år, men som dukket opp for få år siden.
 
I år er det 100 år siden Daniel Hanssen startet som organist i Bragernes kirke, forteller kantor Jørn Fevang og fortsetter;

Vi savner fortsatt mye av hans musikk, men kantaten til Strømsø kirke i 1942 fant vi i 2017, og den spilles inn nå.

Bragernes kirke egner seg svært godt for innspillinger – akustikken er viden kjent og såkalt soundfull. I tillegg er det stille der inne, ingen trafikk eller annen støy utenfor som forstyrrer. Så er det heller ikke første gang at det flotte kirkerommet er arena for musikkinnspilling.


 
DANIEL HANSSEN

Men la oss først presentere Daniel Hanssen – hvem var han?

Daniel Hanssen (1895-1982) var organist, dirigent og komponist. For nøyaktig 100 år siden startet han som organist og kantor i Bragernes kirke, der han ble i 40 år. Året før han gav seg som kantor, fikk han Kongens fortjenestemedalje i gull.

Med Daniel Hanssens kor oppførte han en lang rekke kjente og store musikkstykker. Hanssen var en habil komponist, og hans hovedverk er Kantate til Strømsø kirkes 275 års jubileum i 1942, som ble gjenoppført i Bragernes kirke i 2018. Det er altså denne som nå skal spilles inn, og som var søkk vekk i 70 år.

– Vi hadde lett i mange år, og vi fant en del av notematerialet i papirer fra Daniel Hanssens kor for noen år siden, forteller Jørn Fevang og fortsetter;

– Disse notene hadde vandret fra kor til kor i Drammen i årene etter at Daniel Hanssens kor ble nedlagt, og endte til slutt opp hos et av korenes siste dirigenter, Anne Kulberg. Men partituret, altså der hvor alle stemmene står, fant vi ikke. Derfor kunne ikke kantaten oppføres.

Men så en dag i 2017 skjedde det; Jørn Fevang trodde knapt det han hørte på telefon: «Her fant jeg sannelig også partituret». Det var datteren til Bjarne Eriksen (1902-1986), mangeårig sogneprest i Strømsø kirke, som ringte. Faren hadde skrevet teksten til Daniel Hanssens kantate, og nå hadde altså siste brikke i puslespillet fra 1942 dukket opp. Og for en engasjert og dedikert dirigent som Jørn Fevang, må det ha vært både julaften og 17. mai på en gang.

Nå skal altså verket som drammenserne Daniel Hanssen og Bjarne Eriksen skrev under krigsårene spilles inn. De to skulle bare visst!


– Det er påfallende hvor mye som ble skrevet under krigsårene, så sett i forhold til krigshistorien er verket ekstra interessant, den har en dramatisk stemning, 1942 var også det verste krigsåret. Vi får et glimt inn i kulturhistorien under andre verdenskrig, som gjør dette dobbelt interessant, forteller Fevang og fortsetter:

– Teksten er skrevet med tanke på kirkejubileet i Strømsø kirke i 1942, og omhandler kirkens kamp og endelige seier.

Det er Bragernes kirkes solistensemble som består av 13 sangere, orkester og de solistene Julia Gusek og Halvor Melien som fremfører Hanssens verk, med kantor Jon Martin Høie på orgelkrakken.

CONRAD BADEN

Og så var det Conrad Baden (1908-1989), den andre av de tre komponistene som skal få sitt verk lagt på spor for all ettertid. Baden var komponist, organist musikkritiker og sangpedagog. Han sto bak en stor produksjon av orkesterverker, vokalverker og kirkemusikk.

Sin første musikalske undervisning fikk han av faren Olaf Jørgensen som var organist i Strømsø kirke. Baden-navnet tok han opp igjen etter oldemor ved konfirmasjonsalder. 

Unge Conrad gikk på handelsskolen da han for alvor ville satse på musikken. Han ble elev hos tidligere omtalte Daniel Hanssen i Bragernes. Da Conrad var 19 år fikk han stillingen som organist i Strømsgodset kirke, hvor han var til 1943. Deretter fulgte 18 år Strømsø kirke, hvor jo også faren hadde vært. 47 års virke som organist ble avsluttet i Ris kirke i Oslo, i 1975.

Det er orgelverk, opus 1 som kun har blitt fremført én gang tidligere, av Jon Martin Høie, som nå skal spilles inn. Det 15 minutter lange musikkstykket er krevende, både å spille inn og å fremføre, og det er Jon Martin som spiller på innspillingen også.

– Det er interessant at ingen andre har fremført dette tidligere, sier Jørn Fevang som understreker at dette er et stort orgelverk.




JØRN FEVANG
Den siste innspillingen er kantor Jørns eget jubileumsverk fra 2011, Te Deum.

– Det har vært tradisjon å skrive musikk til jubileer, det er jo flere som har gjort det, så jeg tenkte at da kan jeg jo prøve, jeg også, forteller Jørn Fevang, som har vært kantor i Bragernes i 30 år.

– Jeg hadde lyst til å skrive musikk som inkluderte alle korene vi har i Bragernes, men under innspillingen nå, så er det kun Bragernes kirkes solistensemble som synger i tillegg til Brynjar Kolbergsrud på trompet og Jon Martin Høie, orgel.
Det er selvfølgelig komponisten selv som skal dirigere.


Jørn Fevang har også tidligere komponert kirkemusikk, men Te Deum er det hittil største, med en varighet på 10 minutter.

Hvordan blir det å få sin egen musikk innspilt?

– Jeg har fått oppfordring fra andre musikere til å gjøre det, så jeg føler meg trygg på at det holder, smiler Jørn Fevang.

Det er plateselskapet LAWO Classics som står for innspillingen og produksjonen.

 

Tekst og foto: Elisabeth Helgeland Wold

 

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"