En bønn fra Palestina

Bildene flimrer over skjermen. NRK advarer om sterke scener. Utbombede bygninger, mennesker på flukt, barn som gråter, fortvilede rop om hjelp fra ruinene. 7. oktober var et tidsskille. Et brutalt angrep på en musikkfestival for ungdom, uskyldige barn, kvinner og menn som ble massakrert, gisler som ble tatt. Så kom reaksjonen, en voldsspiral uten grenser i jakten på de som stod bak massakrene. Det er ennå ikke over.

I Egersund kirke har Jesusbarnet blitt lagt i ruiner. «Hvis Jesus ble født iblant oss nå, ville han blitt født i ruinene» sier pastor i Christmas Lutheran Church i Betlehem, Munther Isaac. Foto og utforming: Elin Wood

Av Knut Pettersen

I mediene raser en annen krig, kampen om sannheten. Hvem har ansvaret for grusomhetene? Hvorfor skjer dette? Jøder i Norge er redde. Mange har opplevd trakassering og hets på grunn av krigen. En norsk prest kaller det som skjer en kamp mellom religioner, en verdikamp i møte med islam. Fiendebildene forsterkes. Folk roper til hverandre fra hver sin side.

I Betlehem er julen avlyst. «Hvordan kan vi feire jul? Eller ha et juletre når våre naboer i Gaza blir drept? Jeg føler skyld når jeg spiser når jeg vet at barn i Gaza ikke har mat, sa den palestinske biskopen Munib Younan, som nylig har vært på besøk i Norge. «Vi har fått nok av drap på mennesker som er skapt i Guds bilde (…) Vær så snill og hør på meg når jeg ber deg om ikke å være pro-Palestina eller pro-Israel. Jeg ber deg i stedet om å være for sannhet, for liv, for rettferd, for fred og for forsoning».

Det ligger et håp i det Younan sier. Et håp om at sannhet, liv, rettferdighet, fred og forsoning er mulig. Teologen og forfatteren Kjell Arnold Nyhus siterer en kristen fra Etiopia slik: «Dere i Vesten sier at dere ikke kan tro på Gud fordi det fins så mye vondt. Men vi sier at vi ikke kan annet enn å tro på Gud som er hos oss i lidelsen og stadig gir oss nytt håp.» Apostelen Johannes sier det slik: «Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg». 

Den Johannes snakker om er barnet i krybben. Jesusbarnet representerer noe avgjørende nytt. Det vesle barnet bærer med seg håpet. Håpet om at alt det som er vondt skal overvinnes. I en luthersk kirke i Betlehem viser de det samme håpet ved å ta Jesusbarnet ut av julekrybben og legge ham i en ruinhaug. «Gud er med oss i smerten. Jesus ble født i solidaritet med de som lider og har smerter. Gud er med de undertrykte», sier pastoren, Ishak.

Søndag er det julaften, og samtidig 4. søndag i advent. La Eyvind Skeie sin vakre salme Tenn Lys stå som både en bønn for Palestina og Israel, og et håp for alle.

Tenn lys, et lys skal brenne for denne lille jord,      
den blanke himmelstjerne der vi og alle bor.
Må alle dele håpet, så gode ting kan skje.
Må jord og himmel møtes, et lys er tent for det.

Tenn lys, to lys skal skinne for kjærlighet og tro,
for den som viser omsorg og alltid bygger bro.
Må fanger få sin frihet og flyktninger et hjem.
Tenn lys for dem som gråter, og dem som trøster dem.

Tenn lys, tre lys skal flamme for alle som må slåss
for rettferd og for frihet, de trenger hjelp fra oss.
Må ingen miste motet før alle folk er ett.
Tenn lys for dem som kjemper for frihet og for rett.

Tenn lys, nå stråler alle de fire lys for ham
som elsker alt som lever, hver løve og hvert lam.
Tenn lys for himmelkongen, som gjeterflokken så.
Nå møtes jord og himmel i barnet lagt på strå.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"