Da kirken ble bygget tidlig på 1600-tallet var det et større miljø av kunstnere i Stavanger som utførte mange oppdrag i kirkene i det som i dag er Stavanger bispedømme. Deres aktivitet gav opphav til begrepet Stavangerrenessansen. En av kunstnerne som tilhørte dette miljøet var Thomas Christoffersen Snekker fra Stavanger. Det var han som skar den vakre altertavlen i Egersund kirke. Altertavlen ble malt og signert av den tyske innvandreren Peter Reimers, som blir regnet som den første kunstneren innen Stavangerrenessansen. Han ble en kjent maler i Norge, og hadde flere oppdrag i kirker sammen med Thomas Christoffersen Snekker. Altertavlen var ferdig i 1607, altså mens den gamle kirken fremdeles sto. Den ble så flyttet over til den nye kirken.
Altertavlen er utført i renessansestil, med gavler øverst, firkantete veggpilarer, eller halvsøyler (pilastre) mellom bildefeltene, og ornamental flatskurd. I gavlfeltene øverst finner vi våpenskjold og initialer fra lensherren Jørgen Kaas og hans hustru Mette Banner. Altertavlen var en gave fra dem. I midten ser vi en fremstilling av Jesu dåp.
Lenger nede viser midtmaleriet korsfestelsen av Jesus. På hver side av ham ser vi de to røverne, den angrende Dismas på venstre side, bak Maria, Jesu mor, og den ikke-angrende Gestus på høyre side, bak Johannes. Teksten under bildet er Joh. 3.16: «Så elsket Gud verden at han gav sin enbårne Sønn, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha det evige liv.»
I feltet til venstre for korsfestelsen er Tro – FIDES – avbildet i form av en stående kvinneskikkelse i rød kjole, med gul kappe. Under står det en tekst hentet fra Johannes 20.31: «Men disse er skrevet for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn.»
Til høyre vises Håp – SPES – i form av en stående kvinneskikkelse i gul kjole, som støtter seg til et anker med venstre hånd og holder en fugl i høyre hånd. Under står en tekst fra Romerbrevet 8.24: «For i dette håpet ble vi frelst, men et håp som blir sett, er ikke lenger noe håp. For hvorfor håper en fortsatt på det en ser?»
Samlet ser vi da Tro (FIDES), Håp (SPES) og Kjærlighet. Størst blant dem er Kjærligheten.
Nedenfor og foran altertavlen ser vi et vakkert alterbord, også det med renessansedekor.