Kirken.no bruker såkalte cookies til trafikkmåling og optimalisering av innhold. Hvis du klikker «Jeg forstår, lukk meldingen» aksepterer du at vi bruker cookies på sidene. Vil du vite mer om cookies, trykk «les mer».

Jeg forstår, lukk meldingen

Les mer

Dåpsundersøkelse: «Alle var utrolig hyggelige og imøtekommende»

Fjorårets dåpsundersøkelse gir Den norske kirke i Fredrikstad gode skussmål for måten foreldre blir møtt på. Det får soknepresten i Østre Fredrikstad kirke til å stråle.

«Alle var utrolig hyggelige, imøtekommende og ga god info om alt.»

Dette er en av tilbakemeldingene i undersøkelsen som ble besvart av foreldre som døpte barn mellom 2013 og første kvartal av 2017. Undersøkelsen ble gjennomført i forbindelse med Aksjon dåp, med tanke på å høyne kvaliteten på dåpshandlinger i Fredrikstad.

– Det er kjempehyggelig å få denne typen tilbakemeldinger. Dette er noe vi jobber mye med. Første kontakt med foreldrene legger listen videre for deres opplevelse av dåpen og forberedelsene rundt den. Jeg er stolt av det vi har fått til, sier en gledesstrålende Linn-Therese Jordheim Larsen, sokneprest i Østre Fredrikstad menighet.

Fornøyd med informasjon og samtaler

Av undersøkelsen fremgår det blant annet at:

  • De fleste er meget godt fornøyd med informasjonen som ble gitt i forbindelse med dåpen
  • De fleste fikk svar på det de lurte på i individuelle dåpssamtaler eller på dåpssamling
  • De fleste synes møtet med presten enten i dåpssamtale eller på dåpssamling, var godt

– Tradisjon er også god grunn

Jordheim Larsen har selv klare oppfatninger av hvordan foreldrene og dåpsfølget skal tas imot:

– Første møte skal være et hyggelig møte, vi ønsker å at foreldrene opplever at vi ser dem og vil dem vel, og at vi møter dem på deres premisser. Det er også viktig å fortelle hva de skal være med på. Mange kan ikke så mye om dåp, man lærte mer før.

– For meg er det dessuten viktig å trygge foreldrene på at det å døpe, er for alle. Folk skal få aksept for at det å døpe ut fra tradisjon, også er en god grunn for å døpe. Gjennom dåpen blir barnet del av et større fellesskap som rommer både familie og samfunn. Et fellesskap som er der, enten de oppsøker det sjelden eller ofte.

Savner informasjon via nett

Til tross for gode skussmål, avdekker undesøkelsen også at det finnes rom for forbedringer:

«Bruk digitale arenaer til å sende ut info om det som skjer i kirken», er en av flere tilbakemeldinger som handler om digital kommunikasjon.

Jordheim Larsen er enig i at det her kan gjøres mer.

– Særlig når det gjelder nettsidene våre, påpeker hun.

Paul Kristian Steiro, sokneprest i Borge menighet er også åpen for mer informasjon via nettet.

– Vi prester er jo glade i det personlige møtet. Og jeg tror det betyr mye i forbindelse med dåp. Derfor har vi minst to personer til stede under dåpssamlingene, for å være sikre på at alle blir møtt og sett.

– Min erfaring er imidlertid at 90 prosent av foreldrenes oppmerksomhet er på det lille barnet – og det er naturlig. Derfor kan det godt være at de går glipp av viktig informasjon. Derfor kan vi gjerne få en bedre rutine på å sende dem en e-post i etterkant, der vi for eksempel legger ved en huskeliste med viktig informasjon.

Rom for individuelle samtaler

Undersøkelsen viser også at noen foreldre ønsket å fortelle mer om seg selv og stille flere spørsmål på dåpssamlingen:

«Det eneste som hadde vært hyggelig, hadde vært en enesamtale med presten for å bli bedre kjent, og for å kunne spørre mer».

– Dette er vel noe vi alltid kan forbedre oss på. På dåpssamlingen prøver vi å få i gang dialog og stiller spørsmål for å bli kjent. Ulempen er at folk gjerne blir litt sjenerte, og det å utlevere personlige ting blir vanskelig.

– De som ønsker å fortelle presten mer om seg selv og sitt liv, er selvfølgelig velkommen til å det. Vi burde nok være flinkere til å opplyse om at det bare er å ringe for å få en individuell samtale, påpeker soknepresten i Borge.

Les mer om dåpsundersøkelsen her og i kommende artikler!