- Det er jo kjempefint! Det er det vi er til for, sier Madeléne Leidland, menighetspedagog i Rolvsøy kirke.
I 2017 gjennomførte Den norske kirke i Fredrikstad en undersøkelse om dåp. Undersøkelsen ble gjennomført i forbindelse med Aksjon dåp, med tanke på å høyne kvaliteten på dåpshandlinger i Fredrikstad.
Foreldre som besvarte undersøkelsen, sa seg langt på vei enig i følgende utsagn:
- Foreldre har hovedansvaret for den kristne oppdragelsen
- Det er bra at kirken kan hjelpe foreldrene i arbeidet med å gi barnet en kristen oppdragelse
- Vi setter pris på at kirken informerer oss per post om kirkens tilbud til barn og unge
Gode skussmål for barne- og ungdomsarbeid
Kirken får også gode skussmål for sitt barne- og ungdomsarbeid:
«Fantastisk tilbud til de små gjennom aktiviteter i kirken! Dette har blitt veldig mye bedre siden sist vi hadde små barn!»
«Vi benytter oss av flere av menighetens tilbud til barnefamilier, og trives godt med det.»
Noen av de spurte uttrykker imidlertid nøling når det gjelder å sende barna til kirkens barne- og ungdomsarbeid.
Leidland tror at kirken må bli flinkere til å kommunisere utad hva tiltakene faktisk går ut på:
- Vi gjør jo kjempemye bra, det får vi tilbakemeldinger om fra de som faktisk kommer. Men vi er nødt til å få ut mer informasjon om innholdet og kvaliteten i det vi gjør, og de gode tilbakemeldingene. For å «hype opp» kommende konfirmantleirer, pleier jeg for eksempel å bruke kommentarene fra fjorårets kull. Det funker bra. Vi må gjøre mer av dette!
- Må treffe folk der de er
Noen svar viser også at foreldre kunne tenkt seg mer informasjon om hva kirken tilbyr barn og unge:
«Vil gjerne ha mer informasjon på mail om tilbud til barn/unge om det som skjer.»
Menighetspedagogen i Rolvsøy mener definitivt at man her har et forbedringspotensial:
- Vi må finne ut hvor foreldre søker etter informasjon. Er de på nettsider? Ser de annonser i aviser? Eller finner de ting på Facebook eller Instagram? Vi må finne ut hvilke kanaler vi kan møte dem i. Et spørreskjema til menigheten kan kanskje være aktuelt.
For å rekruttere flere deltakere til barne- og ungdomstilbud har Rolvsøy menighet allerede satt inn noen tiltak:
- Vi har hovedsatsingen på Facebook, vi tror de fleste foreldre befinner seg der. Når det gjelder oppdateringer om trosopplæringstiltak, sponser vi dem med penger slik at de når flere. Vi er nødt til å treffe folk der de er, i stedet for at de skal søke etter oss.