Preken søndag 10.mai

Her kan du lese Ole Østrup sin preken for 5.søndag i påsketiden. Tekst: Joh 15, 1-8.

Illustrasjonsfoto: Pixabay

Predikan över Johannes 15.1-8 5 söndag i påsktiden 100520

1 Jeg er det sanne vintre, og min Far er vinbonden.2 Hver grein på meg som ikke bærer frukt, tar han bort, og hver grein som bærer frukt, renser han så den skal bære mer.3 Dere er alt rene på grunn av det ordet jeg har talt til dere.4 Bli i meg, så blir jeg i dere. Slik som greinen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare hvis den blir på vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt hvis dere ikke blir i meg.5 Jeg er vintreet, dere er greinene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre.6 Den som ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en grein og visner. Og greinene blir samlet sammen og kastet på ilden, og de brenner.7 Hvis dere blir i meg og mine ord blir i dere, be da om hva dere vil, og dere skal få det.8 For ved dette blir min Far æret, at dere bærer mye frukt og blir mine disipler.

_________________________________________________________________________________

Ett Vinträd kan utformas och ses annorlunda ut än andra vinträd eller buskar. några är klätterbuskar, andra ser mer ut som träd.  Jesus liknar sig i dag själv med ett vinträd och hans lärjungar med grenarna: ” Jeg er vintreet, dere er greinene. Men i Jesus liknelse ser vi att grenarna till trädet kan vara av två olika slag: det ena är tort och dödt och det andra är både levande och fruktbärande. I denna liknelse säger Jesus till oss att vi antingen kan vara sanna, levande kristna som lever efter Jesus ord och följer han med hela vårt hjärta, eller det kan bara se ut som vi är kristna utåt, mens vi i själva verket är andligen döda inne i oss. I dag frågar Jesus oss: Var är vi – är vi en levande gren eller en död?

Att vara en Kristen person och att tillhöra kyrkan, det innebär att vara en levande gren i trädet där Jesus är rötterna och där Jesus egna ord lever genom oss. När någon väljer att bli fadder till ett dopsbarn eller när föräldrar väljer att döpa sina barn, då innebär det också att de förpliktar sig till att föra vidare kunskapen och vissheten om att tillhörigheten till Jesus också finns hos den nya generationen som växer upp. Det att barnen får höra att de tillhör en gemenskap som får sin kraft från Kristus och Hans förkunnelse ger barnet en kraft för livet som ger mening och mål för livet. Bli kvar i min kärlek säjer Jesus. Det är det, de handlar om. Att bli kvar i Jesus kärlek. Att få del av den och föra den vidare.    

Vi är från början bärare av dålig frukt. Vi är alla syndare, ingen kan i Guds mening göra något gott. Och vår synd är inte något vi ser som en dammig yta som vi lätt kan torka av. Synden sitter så djupt i oss att vi inte kan göra något med den utan Guds hjälp, det är bara vid Guds kärlek till oss och våra medmänniskor som vi kan finna räddningen. För allt som vi gör är av egen räkning och själviska motiv leder bort från Gud. Det är livets sanning, utan Gud ingen kraft eller liv. In i vår natur föds vi med detta faktum. Just därför behöver vi döpas och renas i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn.

Efter syndafallet försvann allt hopp men så älskade Gud oss att Han sände sin son för att dö i vårt ställe. Det enda riktigt gott träd på vår jord, det är Jesus, Guds Son, som blev människa. Han var och är rensningens träd ett gott träd. Hos honom fanns ingen synd. Han som var alltigenom syndfri var en förutsättning för Guds stora frälsargärning, Jesus dog för våra synder och uppstog igen för oss och gav oss tillbaka rättfärdighet att kallas Gud barn och göra oss till levande grenar i hans vinträd. 

En enda liten gren får från stammen genom många små fina kanaler växtsaft och näringsämnen som gör att den kan leva, grönska och bära frukt. Får den inte den livgivande kraften från stammen, så vissnar och dör den. Allt i vårt kristna liv beror alltid på om vi har en öppenhet och en livgivande förbindelse med  Kristus.  

Det är därför Jesus säger: ”Förbli i mig, så förblir jag i er. Vad vill Han nu säga oss: Jo: ”Håll alltid vägen öppen genom tron på mig, så vill ni alltid vara mottagare! Låt livet från mig strömma in i er! Så länge förbindelsen är öppen och fri, är ni levande grenar, ett med mig, så att allt mitt är ert.”

Men det är ju också så hos många människor att man stänger kanalerna till Jesus igen. Man slutar att lyssna till Jesus och gör inte som han säger. Kärleken till honom kallnar och till sist dör tron ut.

Det är just därför att Jesus så ivrigt säger: ”Förbli i mig!” Låt ingenting bli viktigare för dig än den nära kontakten med Jesus i gudstjänster, bibelläsning och bön. Låt inget försvar av hemliga synder förstöra förbindelsen med honom, för då vissnar du och blir en torr, död gren som till sist inte duger till annat än att räfsas ihop, kastas i elden och brännas upp.

”Förbli i mig, så förblir också jag i er.Lever vi med ett öppet hjärta till Gud så vill Jesus ge oss den näring vi behöver för att vara en levande gren som inte förstörs och dör. Jesus har lovat att han skall låta livet bli till överflöd och ge dig all den kraft och nåd du behöver för att vara en levande gren. Han lovar ju att han själv skall bo i ditt hjärta.

”Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra”, säger Jesus. Han som har dött och uppstått för oss och ständigt förlåter oss våra synder, han låter det inte stanna med det. Han ger oss syndare, hur svaga och bristfälliga vi än är, nåd att också bära goda frukter i våra liv. Kristus renar och rättfärdiggör oss inte för att vi skall fortsätta leva som förut, utan för att vi skall förändras och återföras till det liv vi en gång skapades till. 

Jesus säger: ”Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan endast om den förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det, om ni inte förblir i mig … ty utan mig kan ni ingenting göra.” Utan tro på Kristi död och uppståndelse, som vunnit förlåtelsen åt oss, är det fullständigt omöjligt att bära goda frukter. Men som levande grenar i det sanna vinträdet, födda på nytt av evangelium, kan vi göra det. Jesus säger t.o.m. att då bär vi ”rik frukt”, mycket frukt.

Jesus säger också: ”Varje gren i mig som inte bär frukt skär han bort, och varje gren som bär frukt rensar han, för att den skall bära mer frukt.”

Den första rensningen som sker är den torra grenen som inte bär frukt. Det är den döpte som kommit bort från Kristus och förlorat den livgivande förbindelsen med honom. Tron har upphört och med den kärleken till Jesus, och därmed också viljan och förmågan att bära frukt. En del människor lämnar kyrkan. De orkar inte att hålla kanalen till Jesus öppen Andra människor väljer ändå av olika skäl att stå kvar i kyrkan men lever ändå inte som levande grenar. 

Men det står inte i vår makt att alltid kunna se vilka grenar som är döda. De kristna som kallar sig kristna vid namn men inte lever efter sin tro, de er döda grenar och finns i alla kyrkor. Vi kan inte se dem men Gud, som ser in i människors hjärtan, han gör det. Han låter dem sitta kvar som torra grenar men till sist hugger han bort dem. På den yttersta dagen samlas de torra grenarna ihop och kastas i den eviga elden. Detta säger Jesus som varning, för att de andligen döda skall vakna upp, vända om och tro evangelium innan det är för sent. 

Det andra rensningen gäller de levande grenarna. Vi behöver alla påminnas om att livet är bräckligt. Ingen god vingårdsman låter sina vinträd växa hur som helst, utan han rensar och beskär dem. Han gör det för att de skall bära mer frukt. Detta sker främst genom Ordet och varningar och förmaningar, men det sker också genom olyckor, sorger och motgångar som möter oss här i livet.

Vi behöver alla någon gång att beskäras, för vi som människor har ganska lätt för att växa oss starka i självgodhet och högmod. När vi börjar bli stora i oss själva och när vi börjar ta åt oss äran för framgångar och lämna Gud utanför, då kan vingårdsmannen låta oss råka ut för motgångar och tillkortakommanden som vill påminner oss hur små, svaga och hjälplösa vi i själva verket är. Han gör det för att vi åter skall börja se på orden: ”utan mig kan ni ingenting göra”.

Vingårdsmannens kniv kan göra mycket ont ibland, men Jesus tröstar och säger: ”Min Fader är vingårdsmannen.” Och det är alltid stor tröst i de orden. Vingårdsmannens hand är vår himmelske Faders hand. Den skär aldrig för hårt och eller för mycket. Den slintrar inte, gör aldrig misstag. Den vet precis vad den gör och beskär alltid med varje enskild grens bästa för ögonen.

Jesus säger också till oss i bön: ”Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill, och ni skall få det. Min Fader förhärligas, när ni bär rik frukt.” Levande grenar ber. Måste nu denna bönen bli din dagliga bön att du förblir i vinstocken Kristus och bär god frukt till Faderns ära. Det är en bön som blir hörd: ”ni skall få det”, säger Jesus. Det finns inga sanna kristna som inte bär god frukt.

Ära vare Faderen och Sonen och Den Heliga Anden som var och är och blir en sann Gud från evighet till evighet. Amen.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"