I løpet av mars er kirkeskipet blitt firt varsomt ned, og tatt hånd om av kyndige folk: Tormod Haldorsen og Ulf Andreas Jenssen er begge erfarne modellskipsbyggere, og medlemmer av Grimstad modellskuteklubb.
Kirkesidene har hatt en prat med den ene av karene, Tormod (blir 78).
- Hva har dere gjort med skipet?
- Det var masse støv på det. Jeg tok vel vekk tre fulle never med møkk og lo, og vi brukte både støvsuger og trykkluft for å rense riggen.
- Var det noen skader på det?
- Tre rærfester var brekt, noen tau var røket. Og stormasta måtte limes fast på nytt. Til slutt har vi reingjort med et spesialstoff, så nå skinner skuta som ny!
2,5 meter langt
«Guldregn» skal være Norges største kirkeskip, Skroget med baugspyd er 250 cm langt, 45 cm høyt og måler 35 cm i bredden. Stormasta er 150 cm.
- Det er nokså riktige proporsjoner - stormasta skal være 3/4 av skutelengden, forteller Tormod, som selv har vært styrmann i Uglands rederi i 40 år.
- Under vannlinja er skroget kledd med kobber, fortsetter han. Det forhindrer markspising og gir 12 år «klassifisering», dvs garantitid. I tauverket er det omtrent 180 blokker – ganske mye arbeid for en modellskutebygger!
Under overhalingen står skuta trygt på kor-trabulanter.
- Hvor mye kan den veie?
- Kanskje rundt 30 kilo. Den henger i tre tynne vaiere, som er samlet høyere opp.
Kirketjener Gro Hortemo forteller at når den skal på plass igjen, vil de forsterke opphenget og plassere skuta litt lenger bak, så den ikke hindrer synet fram mot alteret.
Originalen fra 1892
Den opprinnelige «Guldregn» gikk av stabelen i Hasseldalen i 1892 og seilte for Morten Smith Petersens rederi.
Modellen er bygd av Tor Noddeland fra Mandal i 1981. Den hadde en pris på kr 5000 og var en gave til kirka fra fem redere i byen: Jørgen Bang, Tønnevolds rederi A/S, Olaf Tønnevold & Sønn, Uglands Rederi og fru Helene Wigert.